20.11.2008 | Uutisarkisto

Miltä mediamyyjien tulevaisuus näyttää?

Dagmar on järjestänyt viimeisen kymmenen vuoden aikana koulutuspäiviä sadoille mediamyynnin parissa työskenteleville. Uraansa aloitteleville luodaan kokonaiskuvaa mediakentästä, medioiden valinnasta ja medioiden tehon mittauksesta. Kokeneemmille konkareille on tarjolla jatkokoulutusta, jossa käydään läpi muun muassa strategista suunnittelua. Koulutuspäivien aikana keskustellaan myös mediakentän tulevaisuudesta. Pyysimme muutamalta lokakuiseen koulutukseen osallistuneelta arviota päivän annista sekä villiä visiointia medioiden tulevaisuudesta. Kysymyksiimme vastasivat Key Account Manager Pirkko Ahokas Bonnier Publications Oy:stä, Account Manager Juhana Häkkinen Clear Channelilta, myyntipäällikkö Hannele Jauhiainen Subilta sekä Account Manager Mika Väätäinen NRJ Finland Oy:stä.

Kaikki neljä suhtautuivat koulutuksen antiin positiivisesti. Tutustumista muihin mediaryhmiin ja niiden mahdollisuuksiin pidettiin hyödyllisenä.

Subin Jauhiaisen mielestä päivän parasta antia oli uusien ja erilaisten mediaratkaisujen esittely sekä pohdinta alan tulevaisuuden näkymistä:

– Varsinkin ulkomaisten saittien tarjoamat ideat ja mahdollisuudet netissä olivat mielenkiintoisia, ja niistä voi kehittää ratkaisuja sähköiseen mediaan myös meillä Suomessa.

Bonnierin Ahokkaan mielestä päivä kirkasti ajatuksia siitä, miten muuttuva teknologia ja sitä kautta muuttuvat kuluttajaryhmät pakottavat medioita kehittämään toimintaansa.

Interaktiivisuutta, ideoita, räätälöintiä, yhteisöllisyyttä

Ennen myytiin mainostilaa ja -aikaa, nyt myydään kontakteja, elämyksiä ja kohtaamispisteitä. Pyysimme mediamyynnin ammattilaisia ennustamaan, mitä myydään viiden vuoden kuluttua.

Clear Channelin Häkkinen veikkaa, että tulevaisuudessa myydään interaktiivisuutta, ehkä jopa mitattua vaikuttamista:

– Samaan aikaan myydään sekä massakampanjoita eli suuria kokonaisuuksia ja tiettyjen alueiden dominointeja että erittäin kohdennettuja täsmäiskuja, joko tietyn alueen tai paikan, kohderyhmän tai ehkä jopa elämäntyylin mukaan. Ulkomainonnassa myydään reaaliaikaisuutta, jossa eri viesteillä voi vaikuttaa eri aikaan eri kohderyhmille.

Subin Jauhiainen uskoo tekniikan kehittymisen tarjoavan lisää mahdollisuuksia aidommin monimediallisiin ja asiakkaille räätälöityihin ratkaisuihin.

NRJ:n Väätäinen luottaa siihen, että jatkossakin halutaan rakentaa mielikuvia ja luoda vahvoja elämyksiä – mediat tarjoavat markkinoijalle ideoita niiden toteuttamiseen.

Bonnierin Ahokas arvioi medioiden myyvän tulevaisuudessa kuluttajan sitouttamista:

– Myymme tapaa luoda yhteisöllisyyttä oman kohderyhmän ympärille ja sitä kautta kuluttajan sitouttamista asiakkaaseen.

Mobiili yhdistää, kohdistaa ja lisää mahdollisuuksia

Mobiilin on ennustettu lyövän ensi vuonna itsensä lopultakin läpi myös meillä Suomessa. Nelikon mukaan luvassa on lisää interaktiivisuutta kuluttajan ja mainostajan välille.

NRJ:n Väätäisen mielestä markkinointiviestinnästä on tulossa entistä henkilökohtaisempaa:

– Klubilaisille tai jäsenille voidaan kohdistaa tarkemmin mainontaa esimerkiksi iän, asuinpaikan tai vaikkapa tulotason mukaan. Mobiili tarjoaa myös paremmat mahdollisuudet kytkeä kampanjaidean punainen lanka välineestä toiseen.

Clear Channellin Häkkinen on samoilla linjoilla:

– Mobiilit palvelut, paikannus sekä erilaiset lähitunnistustekniikat avaavat uusia mahdollisuuksia mainonnan kohdistamiseen. Lisäksi esimerkiksi ulkomainospintaan sijoitettujen tunnisteiden kautta voidaan kuluttajille jakaa kännykän kautta syvempää tuoteinformaatita ja tarjouksia.

Mobiili päätelaitteena voi lisätä myös netin käyttöä ja tv:n katsomista, uskoo Subin Jauhiainen. Bonnierin Ahokkaan mielestä se on myös yksi tapa sitouttaa lukija entistäkin läheisemmin omaan mediaan.

Kaikki neljä media-ammattilaista näkevät tulevaisuuden mediakentän täynnä mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Katsotaan, mitä uudet vuodet tuovat tullessaan.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta