Kirjoittaja

Sakari Palmu

Sakari luotsaa Dagmarin Drive-yksikössä insight-pohjaisten datapalveluiden kehitystä ja auttaa asiakasymmärrykseen liittyvissä haasteissa. Häntä kiinnostaa erityisesti ihmisymmärryksen ja teknologian suhde päätöksenteossa. Juuri nyt mielessä on myös pyöräily ja kesän purjehdukset.

Keski-ikäisten usein kuvaamia aiheita ovat tyypillisesti juhlat, luonto, eläimet, lapset ja kaikenlaiset hauskat asiat, joita kulkiessa vastaan tulee (ja joita voimme usein katsella lukijoiden kuvat -palstoilla).

Nuoret naiset kuvaavat lähes kaikkea mitä heidän elämässään tapahtuu. Kolme neljäsosaa heistä pitääkin kuvien ottamista päiväkirjan kirjoittamisen kaltaisena puuhana. Tämä päiväkirja vain on entistä avoimempi: kuvia jaetaan netissä nopeaan tahtiin.
Kaikenikäiset jakavat kuviaan sähköisesti, jakamisen laajuus ja menetelmät vain vaihtelevat. Kärjistäen voisi sanoa, että varttuneet käyttävät eniten sähköpostia, keski-ikäiset kuvaviestejä ja nuoret pikaviestipalveluita. Erilaisia käytäntöjä on kuitenkin paljon, ja moni uusi palvelu on tutkimuksemme mukaan kovassa kasvussa.
Dagmarin digitaalisen median tutkimukseen vastaa kuukausittain 500 suomalaista ikäryhmässä 15–69 v. Marras-joulukuun kierrosten erityisteemana oli kuva, kuvallisuus ja jakamisen käytännöt. Tulokset ovat nyt käytettävissä, kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Dagmarissa. Aiheesta voit lukea lisää myös seuraavasta Mediaviestistä.