30.1.2014 | Uutisarkisto

Miltä Selfie-ilmiö näyttää tuoreimman tutkimustiedon valossa?

Kuvaaminen on jo koko kansan huvia, mutta aktiivisimpia ovat nuoret ja erityisesti nuoret naiset. Aiheiden osalta ryhmä erottuu vieläkin selkeämmin; yli puolet 15–24-vuotiaista naisista kuvaa omakuvia. Kolmekymppisten naisten ikäryhmässä itselleen poseeraa joka kolmas, sitä vanhemmissa enää joka kuudes.

Keski-ikäisten usein kuvaamia aiheita ovat tyypillisesti juhlat, luonto, eläimet, lapset ja kaikenlaiset hauskat asiat, joita kulkiessa vastaan tulee (ja joita voimme usein katsella lukijoiden kuvat -palstoilla).

Nuoret naiset kuvaavat lähes kaikkea mitä heidän elämässään tapahtuu. Kolme neljäsosaa heistä pitääkin kuvien ottamista päiväkirjan kirjoittamisen kaltaisena puuhana. Tämä päiväkirja vain on entistä avoimempi: kuvia jaetaan netissä nopeaan tahtiin.
Kaikenikäiset jakavat kuviaan sähköisesti, jakamisen laajuus ja menetelmät vain vaihtelevat. Kärjistäen voisi sanoa, että varttuneet käyttävät eniten sähköpostia, keski-ikäiset kuvaviestejä ja nuoret pikaviestipalveluita. Erilaisia käytäntöjä on kuitenkin paljon, ja moni uusi palvelu on tutkimuksemme mukaan kovassa kasvussa.
Dagmarin digitaalisen median tutkimukseen vastaa kuukausittain 500 suomalaista ikäryhmässä 15–69 v. Marras-joulukuun kierrosten erityisteemana oli kuva, kuvallisuus ja jakamisen käytännöt. Tulokset ovat nyt käytettävissä, kysy lisää yhteyshenkilöltäsi Dagmarissa. Aiheesta voit lukea lisää myös seuraavasta Mediaviestistä.
Sakari Palmu

Sakari Palmu

Sakari kehittää Dagmarin Drive -yksikössä insight-palveluita ja ratkoo yhdessä asiakkaiden kanssa strategisia ja arkisia haasteita. Kotikenttänä tutkimus. Sakari on pohjimmiltaan kiinnostunut ihmisistä, mutta intoilee yhä useammin myös kaikenlaisen datan ja teknologioiden parissa.

Lisää aiheesta