18.11.2010 | Uutisarkisto

Missatut asiakkaat

Jorma kävelee Kuopion torilla väistellen houkuttelevia ehdotuksia alennuskyltistä pullantuoksuun. Sitten askel hidastuu ja katse kiertää tiskillä olevia tuotteita. ”Mitä kalakukkoja…”, hän lopulta aloittaa rauhallisesti. Parkkiintuneen ammattimyyjän, Pertsan silmät tuijottavat tyhjyyteen kuin formaliiniin säilötyllä jyrsijällä. Jorma häkeltyy, nuuhkaisee tuoreen kalakukon tuoksua ja poistuu. Joka päivä arviolta 80 prosenttia kuluttajien kiinnostuksesta torpedoidaan yhtä tylysti: olemalla löytymättä. Dagmarin Planning Director Roope Ruotsalainen pohtii löytymisen merkitystä liiketoiminnalle.

Tiedon helppo saatavuus ja Google ovat hiipineet osaksi miltei kaikkien kuluttajien arkea. Samaan aikaan hakusanamainonta on syönyt pienestä mainoskakusta noin seitsemän prosentin siivun, ja hieman perässä hidastellut hakukoneoptimointikin on parantanut asemiaan markkinointipaletissa. Hyvistä kasvuprosenteista huolimatta monet potentiaaliset ja erityisesti mainostajan tuotteesta tai palvelusta valmiiksi kiinnostuneet asiakkaat hukkuvat bittiavaruuteen, eivätkä koskaan päädy ostamaan.Jokainen tuotteesta tai sen aihepiiristä tehty haku on suora vihje asiakkaan kiinnostuksesta. Henkilökohtaisessa kontaktissa harva myyjä jättää tilaisuuden käyttämättä, kun asiakas kertoo olevansa kiinnostunut.

Mutta hakukoneiden ja verkkopalveluiden maailmassa toimii toisenlainen maalaisjärki. Arvioiden mukaan mainostajat näkyvät vain 20 prosentissa kaupallisista hauista. Tai toisin päin aseteltuna, mainostaja on läsnä vain 20 prosentissa tilanteista, joissa kuluttaja on selkeästi kiinnostunut mainostajan tuotteista tai palveluista.

Budjetti bisneksen kasvun mukaan

Suomalaisten siirtyessä päivittäin liki kymmeniä miljoonia kertoja hakukoneista eri verkkosivuille myös budjeteilta vaaditaan uudenlaista joustavuutta. Maailman aktiivisimmasta hakukäyttäytymisestä huolimatta toimiala- tai aihekohtaiset erot hakumäärissä voivat olla valtavia. Käytännössä toiselle tuotteelle voi upota pohjaton budjetti, kun taas toiselle ei saa kulumaan roposia enempää, vaikka haluaisi.

Vaikka suomalaiset mainostajat alipanostavat säännönmukaisesti hakukoneissa näkyvyyteen, sopivan panostustason ja löydettävyyden tavoitteen määrittäminen on yksinkertaista. Kuinka paljon löytyminen kasvattaa bisnestäni on avainkysymys budjettikakkuleikkurin heiluttamiseen.

Kävijät kaikkoavat, jos palvelu ei pelaa

Verkkopalvelun pitää luonnollisesti olla kunnossa, jos verkosta haluaa saada bisnestä, saati yrittää ohjata sitä verkosta kivijalkaan. Kivikauden aikainen kolossaali saattaa tuntua kodikkaalta verkkoratkaisulta vielä vuosiksi eteenpäin – jos tarkoitus ei ole panostaa liikevaihdon kasvuun.

Toisaalta, kun sokkeli on rakennettu huolella, verkkomyynnin saa vetämään kuin Päijänne-tunnelin.

Yhtä tärkeää on muistaa myös mitata. Ja tietää, mitä kannattaa mitata. Klikkauksista on vielä pitkä matka euroihin.

Henkilökohtaisessa kontaktissa hyvä myyjä ei jätä tilaisuutta käyttämättä. Pertsan silmät olisivat rullanneet dollareita ja Jorma olisi poistunut paikalta tyytyväisesti myhäillen – kalakukko kainalossa. Vaikka yli vuosikymmenen juhlittu digitaalinen ulottuvuus on junttaantunut osaksi kuluttajien arkea, se tuntuu valitettavasti olevan monille mainostajille edelleen utopistinen ihmemaa. Mutta maailma muuttuu, klikkaus kerrallaan.

Haluatko tietää, miten kuluttajat löytävät palvelusi? Ota yhteyttä: roope.ruotsalainen@dagmar.fi.

Roope Ruotsalainen

Roope Ruotsalainen

Lisää aiheesta