28.11.2013 | Uutisarkisto

Mistä analyytikot pöllähtivät mukaan markkinoinnin suunnitteluun?

Analyytikot ovat tulleet lyhyessä ajassa mukaan markkinoinnin suunnittelupalavereihin ja yritysten kulmahuoneisiin segmentoimaan asiakastietokantoja, todistamaan markkinointi-investointien tehoa ja optimoimaan markkinoinnin toimenpiteitä sekä analysoimaan yhä kasvavia datamääriä.

Dataa alkaa olla niin paljon, että olennaisen tiedon löytäminen suuresta massasta on vaikeaa tai jopa mahdotonta ilman kehittyneitä tilastollisia menetelmiä. Jo yksin yritysten digitaalisista kanavista on saatavissa niin paljon tietoa, että datan analysointi ei enää pelkällä excel-pyörityksellä onnistu. Erilaisilla tilastoanalyyseillä tiedosta voidaankin jalostaa näkemykset päätöksenteon tueksi tai löytää merkittävimmät liiketoimintaan vaikuttavat asiat, joiden kehitystä seurata.

 Analytiikka tulisikin valjastaa kaiken päätöksenteon moottoriksi, jolloin ei enää kysytä mitä mieltä olemme vaan mitä me tiedämme päätöksenteon kohteena olevasta asiasta. Tämän tarpeen ratkaisuun ovat analyytikot ja markkinoija löytäneet toisensa. Harward Business Review linjasikin vähän aikaa sitten, että data scientist on lähitulevaisuuden seksikkäin ammatti.
Dagmarin vahvuudessa on jo viisi kokopäivätyökseen dataa pyörittävää ja liiketoimintanäkemystä tuottavaa data- ja bisnesanalyytikkoa. Taustaltaan he ovat talous- tai tilastotieteilijöitä tai diplomi-insinöörejä, joten heillä on paljon opintoja liittyen mm. moderniin tilastotieteeseen, matematiikan datalähtöisiin menetelmiin ja koneoppimiseen. Analyytikon on helppo sujahtaa markkinoinnin maailmaan, koska analyytikolle data on aina lähde ymmärryksen rakentamiseen; liiketoiminnan haasteisiin saadaan vastaukset suoraan datalta kysymällä. Analyytikolle datan lähteellä ei ole siis niinkään väliä, menetelmät sen analysointiin ovat samoja.
Kuten missä tahansa muussakin analyysissa, tilastollisten menetelmien avulla on tarkoitus osoittaa asioiden välisiä suhteita ja pystyä eristämään eri asioiden vaikutus mitattavaan suureeseen, on selitettävänä suureena sitten akvaariokalojen lisääntymiseen vaikuttavat tekijät tai myynnin muodostuminen autotoimialalla. On bisneshaasteesi mikä hyvänsä tai datamassasi kuinka suuri tahansa, Dagmarin analyytikot ovat apunasi. Heitä pallo meille, niin mietimme miten ratkaisemme ongelmasi!
Senior Client Director Tomi Härmä, 0400 797 911 tomi.harma@dagmar.fi
Business Analyst Mikko Koski, 040 6722 500 mikko.koski@dagmar.fi
Tomi Harma

Tomi Harma

Lisää aiheesta