Kirjoittaja

Anna Kärkkäinen

WhatsApp-kaupan avulla Facebook haluaa pönkittää asemaansa sosiaalisessa mediassa ja vahvistaa otettaan Y-sukupolvesta, jonka se pelkää karkaavan omasta palvelustaan. Samalla Facebook toivoo pääsevänsä Aasian ja Afrikan kasvavien markkinoiden ykköseksi.
WhatsAppin periaatteena on ollut ”No Games, No Ads, No Gimmicks”.
Joidenkin spekulaatioiden mukaan WhatsAppin kautta saatuja tietoja ryhdytään hyödyntämään mainosten kohdentamiseen Facebookissa. Tämä edellyttäisi muutosta WhatsAppin yksityisyyden suojaan, sillä nykyisellään palvelu ei kerää käyttäjistään kohdistamiseen tarvittavia tietoja.

Vuonna 2012 Facebook osti Instagram-kuvanjakopalvelun miljardilla dollarilla, minkä jälkeen Instagramia on kehitetty erillisenä palveluna.  Facebook on kertonut myös WhatsAppin pysyvän erillisenä palveluna. Palvelu ei tule myöskään korvaamaan Facebookin omaa Messengeriä.

Facebook yritti ostaa Snapchat-palvelun loppuvuodesta 2013 osana laajentumispyrkimyksiään.

 

Lähteet:
Starcom
AdAge