26.2.2014 | Uutisarkisto

Mitä Facebookin WhatsApp-osto merkitsee markkinoijalle?

Facebook osti WhatsApp-pikaviestipalvelun 19 miljardilla dollarilla. Puhelimeen ladattavalla WhatsApp-applikaatiolla on maailmanlaajuisesti 450 miljoonaa käyttäjää. Kasvuvauhti on ollut noin miljoonan uuden rekisteröityjän luokkaa päivässä, mutta Facebook-kaupan myötä palvelun suosio näyttää olevan laskussa. Sovelluskaupoissa nousussa puolestaan on Telegram-pikaviestipalvelu – tämä trendi näkyy myös Suomessa.

WhatsApp-kaupan avulla Facebook haluaa pönkittää asemaansa sosiaalisessa mediassa ja vahvistaa otettaan Y-sukupolvesta, jonka se pelkää karkaavan omasta palvelustaan. Samalla Facebook toivoo pääsevänsä Aasian ja Afrikan kasvavien markkinoiden ykköseksi.
WhatsAppin periaatteena on ollut ”No Games, No Ads, No Gimmicks”.
Joidenkin spekulaatioiden mukaan WhatsAppin kautta saatuja tietoja ryhdytään hyödyntämään mainosten kohdentamiseen Facebookissa. Tämä edellyttäisi muutosta WhatsAppin yksityisyyden suojaan, sillä nykyisellään palvelu ei kerää käyttäjistään kohdistamiseen tarvittavia tietoja.

Vuonna 2012 Facebook osti Instagram-kuvanjakopalvelun miljardilla dollarilla, minkä jälkeen Instagramia on kehitetty erillisenä palveluna.  Facebook on kertonut myös WhatsAppin pysyvän erillisenä palveluna. Palvelu ei tule myöskään korvaamaan Facebookin omaa Messengeriä.

Facebook yritti ostaa Snapchat-palvelun loppuvuodesta 2013 osana laajentumispyrkimyksiään.

 

Lähteet:
Starcom
AdAge

 

Anna Kärkkäinen

Anna Kärkkäinen

Lisää aiheesta