15.3.2001 | Uutisarkisto

Miten arvioit verkkovieraittesi uskollisuutta?

Tehokkaalla mainonnalla saitille saadaan satunnaisia kävijöitä. Mutta kävijän saaminen koukkuun, vierailemaan yhä uudelleen, onkin sitten jo vaikeampi tehtävä. Saittiuskollisuus on tärkeä asia saitin toimivuuden kannalta, siksi sen tutkimiseen on kehitetty monia mittareita.

Saittiuskollisuus kertoo miten tärkeänä kohderyhmä pitää saittia. Vahva suhde saittiin antaa mainonnalle hyvät edellytykset toimia. Kun saitilla on paljon uskollisia kävijöitä, pystytään se rakentamaan kohderyhmän näköiseksi. Näin mainonnan kohdistaminen on helpompaa ja sitä kautta myös sen toimivuus paranee.

Saittiuskollisuuden mittarina käytetään useimmiten viikon tai kuukauden jaksolta eri kävijöiden ja kaikkien käyntien välistä suhdetta. Lisäksi seurataan saitilla vietettyä aikaa. Esimerkiksi Gallup Webin Red Measuren mukaan Vauva-lehden verkkosivuilla vietetään keskimäärin jopa 15 minuuttia/käynti.

Saitilla vietetty aika ei kuitenkaan kerro koko totuutta. Aikaa voi tärvääntyä vaikkapa siihen, että kävijä ei löydä helposti etsimäänsä. Puhelinkin voi soida kesken surffailun tai saitti jäädä muuten vain taustalle auki.

Saittiuskollisuuden arvioinnissa kannattaakin käyttää myös muita mittareita. Hyödylliseksi on todettu mm. uudelleen vierailun todennäköisyyden arvioiminen, saitin suosittelun todennäköisyys, saitin yleisarviointi sekä sijoittuminen muihin saitteihin verrattuna. Näiden tekijöiden säännöllinen seuranta kävijöiden keskuudessa luo hyvät edellytykset kehittää saittia oikeaan suuntaan.

Lähde: Admap July/August 2000

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta