22.8.2013 | Uutisarkisto

Miten nettidata auttaa sisältömarkkinoinnissa?

Sisältömarkkinoinnissa ratkaisevinta on tietää millaista sisältöä kohderyhmä pitää aidosti kiinnostavana tai tarpeellisena. Hyödyllistä dataa suunnittelun pohjalle on saatavilla netistä – maksutta. Nettidata kertoo, mistä etsitään tietoa juuri nyt tai toimialaan liittyen pidemmältä aikaväliltä. Sen avulla tiedät, mistä ihmiset keskustelevat, mitä sisältöjä kohderyhmään kuuluvat jakavat ja mistä he pitävät.

Yksi tärkeimmistä tietolähteistä on oman verkkosivuston web-analytiikkadata ja asiakastieto. Suosituimpien sisältöjen lisäksi kannattaa seurata, millä avainsanoilla ihmiset tulevat sivustolle ja mitä he etsivät sivustohaun avulla. Keskustelujen seuranta ja sosiaalisen median eri seurantatyökalujen kautta saatava data kertovat laajemmin kohderyhmän kiinnostuksen kohteista. Googlen avainsanatyökalulla ja Trends-työkalun avulla taas saadaan tärkeää dataa toimialasi sanojen hakumääristä ja trendeistä sekä uusista hakutermeistä. Nettidata auttaa löytämään sisältöaiheiden lisäksi hyödyllistä tietoa siitä, missä muodossa sisältöjä halutaan kuluttaa, mistä kanavasta sisältöjen tulisi löytyä ja ketkä ovat suosittuja kertojia.
Heidi Husso

Heidi Husso

Lisää aiheesta