2.5.2002 | Uutisarkisto

Miten sinkkuus näkyy mediakäytössä?

No ei juuri mitenkään. Esimerkiksi ns. sinkkusarjat eivät vedä sinkkuja tv:n ääreen sankoin joukoin. Mieluummin he katsovat elokuvia, joko kotona tai leffassa. Enemmän eroja löydetään, kun verrataan sinkkujen ja pariutuneiden yksilöiden muuta vapaa-ajanviettoa

Sinkut on pop! Televisiosta voidaan katsoa sinkkujen seikkailuja milloin missäkin. Viime viikonvaihteessa Ilta-Sanomat otti empaattisesti kantaa sinkkumiesten tulevaan hätätilaan, kun lukuisat julkkisnaiset ovat julistaneet etteivät miestä kaipaa.

– Nuoret naiset olisivat voineet olla samaa mieltä jo toistasataa vuotta sitten, muistuttaa mediajohtaja Tina Wessman. – Naimattomista 25 vuotta täyttäneistä naisista kun tehtiin laissa täysvaltaisia jo vuonna 1864, mutta heidän naimisissa olevat kanssasisarensa saivat odottaa täysvaltaisuutta vuoteen 1930.

Mediajohtaja Wessman pohtii myös koko sinkku-käsitettä:

– Kuka on sinkku? Riittääkö että asuu yhden hengen taloudessa? Onko sinkku tietyn ikäinen? Pitääkö sinkun olla naimaton, vai voiko hän olla eronnut tai leski?

Wessman itse käyttää taustamuuttujaa ”single household”.

– Alle 50-vuotiaista sinkuista 85 % ei ole ollut koskaan naimisissa. Kaksi kolmesta on alle 40-vuotiaita, joka viides on opiskelija ja naisia on kutakuinkin yhtä paljon kuin miehiä. Useampi kuin joka toinen asuu yli 70 000 asukkaan kaupungissa. Sen sijaan yli 50-vuotiaista sinkuista 77 % on ollut naimisissa ja he ovat nyt joko leskiä tai eronneita, kolme neljästä on eläkeläisiä ja vain yksi neljästä on mies.

Mikä sinkkuja sitten yhdistää? Esimerkiksi taidenäyttelyt ja julkisten kulkuneuvojen käyttö. Sinkut, iästä riippumatta, käyvät taidenäyttelyissä keskimääräistä suuremmalla innolla.

– Sinkkuja yhdistää myös se, että joka toinen kokee pärjäävänsä ilman omaa autoa, kun koko väestöstä tätä mieltä on harvempi kuin joka kolmas, vertaa Wessman.

Alle 50-vuotiaita sinkkuja ”kodin puuhastelut” eivät kiinnosta läheskään samassa määrin kuin vakiintuneita ikätovereita. Heille mieluisimpia harrastuksia ovat musiikin kuuntelu ja ystävien tapaaminen. He tanssivat sekä käyvät elokuvissa ja kevyen musiikin konserteissa merkittävästi ikäisiään useammin.

– Ylimääräisen rahan alle 50-vuotias sinkku käyttää korostuneesti muita useammin ulkona syömiseen tai juomiseen sekä äänilevyihin.

Iäkkäämmät sinkut ovat laiskoja liikunnan harrastajia. Ikätovereitaan innokkaammin he käyvät teatterissa tai oopperassa ja kotona he hellivät viherkasvejaan tai tekevät käsitöitä.

– Median käytössä ”sinkkuus” näkyy hyvin vähän, toteaa mediajohtaja Wessman. -Iäkkäämmät sinkut ovat pääosin eläkeläisiä ja heidän mediakulutuksensa on hyvin lähellä keskimääräistä eläkeläistä. (ks. Mediaviesti 4.4.2002).

Nuoremmat sinkut ovat hieman ikätovereitaan laiskempia lehtien lukijoita ja MTV3-kanavan katsojia. Ikätovereitaan innokkaammin he katsovat muita kuin valtakunnallisia tv-kanavia.

– Tämä johtunee siitä, että he asuvat alueilla, joilla kaapelitelevisiolla on hyvä peitto.

Elokuvat ovat nuorempien sinkkujen sydäntä lähellä. Joka neljäs käy elokuvateatterissa vähintään joka toinen kuukausi. Elokuvat ovat myös heidän katsotuimpia tv-ohjelmiaan – alkuvuoden kahdenkymmenen katsotuimman ohjelman listalla on peräti 16 elokuvaa.

Sinkkusarjat (mm. lemmenlaivalla, aurinkorannalla, haaremissa) eivät ole vetäneet sinkkuja sankoin joukoin television ääreen. Niiden katsojat ovat olleet ensisijaisesti joko nuoria (15-24-vuotiaita) tai ns. aktiivi-ikäisiä (25-44-vuotiaita) naisia – elämänvaiheesta riippumatta.

Lähteet:
Dagmar Analysointi
TGI 2001 NMP
Finnpanel / Tv-mittaritutkimus 1.1.-17.4.2002

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta