2.9.2010 | Uutisarkisto

Mobiili netti – Kuuman kesän kuumin media!

Vaikka helteinen heinäkuu ajoi suomalaiset mökkilaitureille, uutiskatveessa ei tarvinnut hikoilla. Yhä useammasta rantakassista löytyy mobiiliin verkkoselailuun soveltuva puhelin, ja joka neljäs uusi puhelin on surffailuun erinomaisesti soveltuva älypuhelin. Dagmar Digitalin Head of Planning Teija Soininen vetää yhteen tietolähteitä, jotka kertovat kuluneen kesän olleen mobiilipalveluiden kulta-aikaa.

IPhone vauhdittaa mobiilipalvelujen käytön suosiota

Mobiilipalvelujen käytön kasvua selittää voimakkaasti iPhonen Suomen valloitus. Vaikka arvioidut noin 50 000 suomalaisten iPhonea on pisara Nokian massiivisen, noin 90 prosentin markkinaosuuden rinnalla, mobiilianalytiikkayritys QAimin mukaan iPhonella tehdään jo jopa 30 prosenttia mobiilisivustojen latauksista.

Työkäytössä suositut Nokian E-sarjalaiset ja nuorisolle suunnattu musiikkipuhelin N97 tulevat latausmäärissä mallikohtaisesti kaukana perässä, mutta yhteenlaskettuna nokialaisten osuus on noin 60 prosenttia mobiilisurffauksesta.

IPhonen sekä Googlen uuden tulokkaan Androidin käyttäjät hyödyntävät mobiilipalveluja merkittävästi aktiivisemmin ja monipuolisemmin, joten myös Nokian kotimarkkinalla haastajapuhelinten käyttäjät ovat jatkossakin mobiilipalveluja eteenpäin vetävä kohderyhmä.

Älypuhelinmarkkinassa iPhone on saavuttanut meillä jo 20 prosentin markkinaosuuden. Googlen Androidista odotetaan seuraavaa markkinaosuusmyllertäjää.

Missä Suomi surffaa mobiilisti?

Aalto-yliopiston MOMI-projektissa selvitetään Suomalaisten mobiilikäyttöä. Tutkija Antti Riikosen mukaan suomalaisten käyttösuosikkeja ovat kotimaisten medioiden mobiilisivut, sosiaalisen median palvelut sekä surffailun kestosuosikki: aikuisviihde.

Selvitimme merkittävien mobiilipalveluiden kesäkävijämääriä eri lähteistä ja tulos on mielenkiintoinen, varsinkin bisnesmedioita tarkasteltaessa. Siinä missä monet bisneslehdet ovat kesällä ilmestymistauolla, mobiilipalveluissa käy vilske.

Sekä Kauppalehden että Taloussanomien mobiilisivustot rikkoivat käyttäjäennätyksensä haalimalla heinäkuussa molemmat 10 000 uutta käyttäjää kesäkuuhun verrattuna (Kauppalehden palvelussa heinäkuussa 68 000 eri kävijää ja Taloussanomien 64 000).

Mobiilipalvelujen käytön nopeaa kehitysvauhtia kuvaa hyvin myös esimerkiksi HS.fi:n mobiilipalvelun yli 100 prosentin kasvu viime kesään nähden. Palvelulla oli heinäkuussa myös iPhone-sovelluksena keskimäärin jo yli 90 000 mobiilikäyttäjää viikon aikana.

Samoihin viikkokävijämääriin ylsi heinäkuussa myös kesän kiinnostavimman tiedon tarjonnut Forecan mobiilisääpalvelu. Sesonki toi Forecalle 30 000 viikkokävijää lisää kevääseen verrattuna.

Oheinen kuva kertoo selvää kieltä suurien kotimaisten mobiilipalvelujen kehityksestä lomasesongin aikana. (Käyttäjätiedot ovat useista eri lähteistä, joten ne eivät ole keskenään täysin vertailukelpoisia.)


(Lähteet: TNS Metrix & Omniture Insight)

Facebook ja Google myös mobiilipalvelujen kuninkaita

Kesän suurimpia mobiilihittejä on ollut ahkerien statuspäivittäjien suosima Facebookin mobiiliversio. Maailmanlaajuisesti Facebookin yli puolesta miljardista käyttäjästä 150 miljoonaa eli 30 prosenttia käyttää palvelua myös mobiilisti.

Suomessa IPhonen pieni markkinaosuus jarruttaa vielä palvelun mobiilikäytön tahtia, mutta Facebookin mukaan meilläkin on jo jopa 375 000  mobiilisovelluksen käyttäjää, joista aktiivisia viikkokäyttäjiä on 300 000.

Facebook on Suomen selkeä mobiilipalveluykkönen, mikä ei ole ihme: Facebookiin on rekisteröitynyt jo 1,8 miljoonaa suomalaista!

Ainoa Facebookin mittakaavassa suomalaisten käyttämä mobiilipalvelu on varmastikin Google, sillä mobiilihaut ovat luontevin kasvaja mobiilinetin käytön yleistyessä. Googlen virallisia mobiilikäyttäjämääriä ei kuitenkaan ole saatavilla.

Lähteitä: QAim, Admob, TNS Metrix/medioiden omat seurannat

Teija Jokinen

Teija Jokinen

Teija Jokinen on Dagmar Stories -yksikön vetäjä, joka kuluttaa kaiken median ja suuren osan tilipussistaankin verkossa. Digitaalinen maailma onkin loputon inspiraation lähde niin muuttuvan markkinoinnin pohdiskeluun kuin Teijan rakkaimpaan harrastukseen kokkaamiseenkin.

Lisää aiheesta