Rahan siirtäminen
Danske Bank toi syksyllä 2013 markkinoille MobilePay-sovelluksen, jonka avulla kuluttajat voivat siirtää rahaa toisilleen. Rahan siirtäminen ei vaadi tilinumeroiden muistamista tai käyttämistä, kaikki tapahtuu puhelinnumeroiden avulla MobilePay-käyttäjien välillä.
Sovellus on kaikkien pankkien asiakkaiden käytettävissä, ja sen käyttö on maksutonta. Palvelu vaatii vain suomalaisen maksukortin ja pankkitilin, älypuhelimen ja suomalaisen matkapuhelinnumeron. Rahan siirtämisen lisäksi sovelluksen avulla voidaan myös jakaa laskuja.
– Sovellus on saanut hyvän vastaanoton Suomessa ja kasvattaa suosiotaan tasaisesti. Käyttäjät ovat erityisesti aktiivisia kaupunkilaisia. MobilePay on ollut tiiviissä käytössä erilaisissa tapahtumissa, mm. Ravintolapäivässä. Tanskassa MobilePay-sovellus on erittäin suosittu, käyttäjiä on jo yli 1,4 miljoonaa. Tankassa sovellus on käytössä myös kuluttajien ja yritysten välisessä maksuliikenteessä, kertoo markkinointipäällikkö Stefan Thesslund Danske Bankista.
Ostosten maksaminen mobiililla
NFC-teknologialla varustetuilla puhelimilla voi jo maksaa pieniä, alle 25 € maksuja kassalla vain ”hipaisemalla” maksupäätettä. Maksaminen nopeutuu, eikä pikkuostosten vuoksi tarvitse kantaa lompakkoa mukana. Lähimaksaminen on tällä hetkellä mahdollista esimerkiksi Siwoissa ja Valintataloissa, Lidlissä sekä R-Kioskilla.
Lähimaksamista varten puhelimessa täytyy olla jonkun palvelutarjoajan erillinen NFC-maksutarra. Tällainen palvelu on esimerkiksi Elisan Lompakko-palvelu. Verkkopankista siirretään rahaa Lompakkoon, jonka varoilla voi maksaa maksuja kassalla. Lompakossa on myös MobilePayn kaltainen toiminto, jolla voi siirtää rahaa toisille kuluttajille.
Kanta-asiakkuudet puhelimessa
Cardu puolestaan vie kanta-asiakaskortit lompakosta puhelimeen. Cardusta löytyy jo noin 300 yrityksen kanta-asiakas- ja henkilökuntakortit, suurimpina muun muassa K-ryhmän Plussakortti sekä Rax mobiiliklubin kortti. Sovelluksen toiminnallisuuksiin kuuluvat muun muassa leimapassit ja erilaiset kupongit. Cardua voi hyödyntää monenlaisiin viestintä- ja markkinointitarpeisiin; se palvelee mobiilina asiointikanavana myös esimerkiksi järjestöjä ja seuroja tai vaikkapa tapahtumia.