21.5.2005 | Uutisarkisto

Mobiilimaailma hyppäsi viime vuonna miljoonaloikan

Vaikka mobiilimainonnan määrä kasvaa koko ajan, MMS-kampanjoita tehdään vielä suhteellisen vähän. Useimmiten kampanjoissa käytetään SMS-viestiä sekä paluukanavana että aktivoijana. Yhtenä syynä on ollut käsitys, että mms-viestejä vastaanottavien matkapuhelinten penetraatio olisi vielä varsin vaatimaton. Vaan kun ei pidä paikkaansa.

Liikenne- ja viestintäministeriön tuoreen selvityksen mukaan värinäytöllisten, MMS-, GPRS-, WAP- ja Java-ominaisuuksilla varustettujen matkapuhelimien määrä kasvoi Suomessa viime vuonna peräti miljoonalla.

Vuoden 2004 lopussa näitä puhelimia oli jo 1,8 miljoonaa eli yli kolmannes koko matkapuhelinliittymäkannasta. Tänä vuonna niiden osuuden ennustetaan kasvavan jo puoleen, ja ensi vuonna niiden uskotaan hallitsevan jo 2/3 liittymäkannasta.

Ahkerimpia värinäytöllisten puhelimien haltijoita kannattaa etsiä 12-29-vuotiaiden Etelä- ja Länsi-Suomessa asuvien joukosta. Samat tyypit käyttävät myös nettiä lähes päivittäin.

Kamerapuhelimet yleistyvät nopeasti

Multimediaviestinnän kannalta kamerapuhelimien levinneisyydellä on suuri merkitys. Vaikka MMS-viestejä voi lähettää ja vastaanottaa myös muilla multimediatoiminnoilla varustetuilla puhelimilla, suurin osa näistä viesteistä lähetetään kamerapuhelimilla. Ne sopivat usein palvelujen käyttöön parhaiten, ja monissa niistä on keskimääräistä suurempi näyttö. Lisäksi kamerapuhelimien käyttäjät ovat ylipäänsäkin kiinnostuneita mobiilipalvelujen käytöstä.

Kamerapuhelinten määrä kasvoi viime vuonna puolella miljoonalla; vuoden lopussa niitä oli noin 620 000 eli noin 12 prosenttia kaikista liittymistä. E-birdin arvion mukaan yhä edullisemmiksi käyneiden kamerapuhelimien osuus kasvaa ensi vuonna jopa 40 prosenttiin kaikista liittymistä.

Kolmisen vuotta sitten myyntiin tulleita älypuhelimia on ostettu toistaiseksi melko vähän. Älypuhelimissa on monipuoliset viestintäominaisuudet, kuten sähköposti sekä tavallista suurempi näyttö. Viime vuoden loppuun mennessä älypuhelimia oli Suomessa noin 200 000 eli neljä prosenttia liittymäkannasta. Ensi vuonna penetraation ennustetaan kasvavan viitisen prosenttiyksikköä.

Palveluasetukset käytössä yhä useammilla

Mobiilipalvelujen käytön toisena hidasteena on ollut palveluasetusten puute, vaikka itse ominaisuudet jo puhelimista löytyisivätkin. Kuluttajat eivät ehkä ole tietoisia niiden puuttumisesta tai eivät osaa asentaa niitä itse. Viime vuonna operaattorit ryhtyivät helpottamaan ja automatisoimaan palveluasetusten aktivoimista. Esimerkiksi TeliaSonera lähetti asiakkailleen palveluasetukset tekstiviestillä, jolloin potentiaalisten uudempien palveluiden käyttäjien määrä kasvoi lähes puolella kesäkuun ja joulukuun aikana TeliaSoneran verkossa. Muutkin operaattorit ovat ryhtyneet tänä vuonna toteuttamaan vastaavia kampanjoita.

Viime vuoden loppuun mennessä palveluasetukset oli aktivoitu arviolta 75 prosenttiin värinäytöllisistä mms-viestejä vastaanottavista puhelimista, ja lähes kaikkiin kamerapuhelimiin.

Puhelimien uusien ominaisuuksien käyttö lisääntyy palvelutarjonnan kasvaessa. Myös matkapuhelimien myyjät neuvovat ja opastavat asiakkaita uusien ominaisuuksien käytössä.  Esimerkiksi matkapuhelinketju Päämies avaa huhti-toukokuun aikana 25 multimediapistettä, joissa asiakkaat voivat kokeilla matkapuhelimien uusia toimintoja.

HKL lanseeraa ”Omat lähdöt”-palvelun

Hyötypalvelut totuttavat ihmisiä käyttämään matkapuhelimia yhä monipuolisemmin. Esimerkiksi HKL:n sähköinen matkalippu on niittänyt suosiota jo parin viime vuoden ajan. Kesän aikana markkinoille on tulossa myös aikataulupalvelu. ”Omat lähdöt”-palvelussa voi rakentaa tärkeimmistä lähdöistään oman sähköisen aikataulukirjan, josta voi aina tarvittaessa tarkistaa seuraavan lähdön. Sähköistä aikataulukirjaa voi katsoa sekä tietokoneesta että mobiililaitteesta.

Mobiilit sisältöpalvelumarkkinat kasvoivat viime vuonna 16 prosenttia eli noin 67 miljoonaan euroon. Arvoltaan suurimpia yksittäisiä palveluja olivat hakupalvelut, soittoäänet ja chat-palvelut, joiden liikevaihto kasvoi viime vuonna merkittävästi. Muita kasvavia palveluja olivat muun muassa Java-pelit, televisiopelit ja aikuisviihde.

Lähteet:
Mobiilipalvelumarkkinat Suomessa 2004, Liikenne- ja viestintäministeriö
Digimarkkinoinnin barometri 2005, Suoramarkkinointi-instituutti
Target Group Index, TGI 2004

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta