6.11.2008 | Uutisarkisto

Mobiilimarkkinoinnin näkymiä vuonna 2009

Mobiilimarkkinointi on taas viime aikoina herättänyt paljon keskustelua. Optimistisimmat ennusteet lupaavat sille jopa kolminumeroisia kasvulukuja. Esimerkiksi Strategy Analytics arvioi mobiilimarkkinoinnin kasvavan Suomessa ensi vuonna jopa yli sata prosenttia. Onko mobiilimarkkinointi nyt lopultakin lyömässä itsensä läpi? Miten mobiilimarkkinoinnin kasvu näkyy käytännössä? Asiaa pohtii Dagmar Digitalin Media Planner Tuomas Henttonen.

Mobiilimarkkinoinnissa on näkyvissä kolme merkittävää kehityssuuntaa: mobiilin internetin merkitys kasvaa huomattavasti, asiakkaille lisäarvoa tuottavien tekstiviestipalveluiden suosio lisääntyy entisestään ja mobiili integroidaan jatkossa yhä tiukemmin osaksi muuta markkinointia.

Internet kuluttajan taskussa

Uusien puhelinmallien ja kiinteiden datasiirtosopimusten ansiosta kuluttajat alkavat viimein hyödyntää internetiä myös mobiililla. Erityisesti helppokäyttöisillä puhelinmalleilla netissä surffaaminen mobiililla sujuu vaivattomasti – esimerkiksi iPhonen käyttäjät kuluttavat keskimäärin 30 kertaa enemmän dataa kuin muiden puhelinmallien omistajat.

Mobiilinetti ei radikaalisti eroa muusta netin käytöstä, mutta siinä korostuvat tietyt erityispiirteet. Mobiili tarjoaa hyvän mahdollisuuden saada tietoa äkilliseen tarpeeseen: esimerkiksi kaupungilla liikkuessa voi netistä etsiä lähistöllä olevan ravintolan ja ennen sisään astumista voi vielä tutkia, mitä mieltä muut asiakkaat ovat siitä. Nettiä käytetään mobiililla myös silloin, kun sattuu olemaan ylimääräistä aikaa; esimerkiksi bussi- tai junamatkalla voi lukea uutisia tai uusimpia blogikirjoituksia.

Mobiilinetti tarjoaa myös uusia muotoja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Puhumisen ja tekstiviestien lähettämisen lisäksi puhelimella voi nykyään chattailla, päivittää kuulumiset Facebookissa tai jopa astua sisään virtuaalimaailmaan. Seuraavien vuosien aikana on odotettavissa täysin uudenlaisia sosiaalisia palveluja, jotka käyttävät hyväksi mobiilin internetin tarjoamia mahdollisuuksia.

Tällä hetkellä display-mainonta on markkinoijalle yksinkertaisin tapa tavoittaa kuluttajat mobiilista netistä. Vaikka mainosbannerit ovat mobiilissa netissä huomattavasti vaatimattomampia kuin perinteisillä verkkosivustoilla, tutkimusten mukaan ne toimivat varsin hyvin.

Mobiilissa netissä voi tehdä paljon muutakin kuin perinteistä display-mainontaa. Esimerkiksi Valiolla on mobiililla käytettävä keittokirja, jonka avulla voi vaikkapa ruokakaupassa tarkistaa, että mitä siihen lasagneen tulikaan. Valion resepteihin pääsee käsiksi Nokian WidSets palvelun kautta.

Asiakkaalle lisäarvoa tuottavat tekstiviestipalvelut

Tekstiviestit on mobiilimarkkinoinnin perinteisin sovellus – ja toistaiseksi yleisin. Tekstiviestien etuna on se, että ne toimivat kaikissa puhelinmalleissa ja kuluttajat ovat tottuneet käyttämään niitä.

Mobiilimarkkinoinnin erityispiirteet on otettava hyvin huomioon tekstiviestiratkaisuissa. Jotta kuluttaja olisi halukas ottamaan vastaan yrityksen viestejä niinkin henkilökohtaiseen laitteeseen kuin puhelimeen, pitää viestien tuottaa kuluttajille lisäarvoa.

Tekstiviestit luovat hyvän mahdollisuuden asiakasviestintään ja palvelun parantamiseen. Tästä mainio esimerkki on verkkokauppa.com, joka lähettää asiakkaalle tekstiviestin heti kun tilaus on vastaanotettu ja kun tuote on liikkeessä valmiina noudettavaksi. Näin asiakas saa välittömästi tiedon noudettavana olevasta tuotteesta – kenties hän on juuri liikkeellä lähistöllä ja voi samalla reissulla poiketa hakemaan ostoksensa. Tekstiviestillä asiakas tavoitetaan välittömästi, jolloin toimitusaikaa voidaan lyhentää, ja samalla asiakas saa noutoa varten tarvittavat tiedot. Parhaimmillaan mobiilimarkkinointi on asiakkaalle palvelu.

Mobiilin integrointi muihin kanaviin

Mobiilimarkkinointi toimii hyvin silloin kun se on luonnollisena osana laajempaa markkinoinnin kokonaisuutta. Mobiilimarkkinointia voi käyttää muun muassa lisäämään interaktiivisuutta muihin markkinointikanaviin, kuten televisio-, printti- tai ulkomainontaan. Kuluttaja voi esimerkiksi mobiililla tilata mainostettavasta tuotteesta tarkempia tietoja tai kampanjoihin voi liittää kilpailun, johon voi helposti osallistua tekstiviestillä. Tämän tyyppiset ratkaisut ovat yleistyneet huomattavasti viime aikoina.

Mielenkiintoinen esimerkki mobiilin yhdistämisestä muihin kanaviin on Battery Heatin kampanja. Siinä ulkomainokseen liitettiin lämpökamera, jonka avulla mainoksessa näki itsensä lämpökameran kuvaamana. Bluetoothin avulla kuvan pystyi siirtämään omaan puhelimeen, josta sitä saattoi myöhemmin esitellä kavereille.

Rohkeutta peliin

On hyvin todennäköistä, että mobiilimarkkinoinnin merkitys kasvaa ensi vuoden aikana. Aivan lähivuosina se tuskin korvaa muita markkinoinnin keinoja; lähinnä se toimii muiden kanavien tukena ja lisäarvon tuottajana mobiilin teknologian mahdollistamalla tavalla.

Mobiilista paluukanavasta on jo tullut suosittu. Tästä on hyvä jatkaa. Tarvittava teknologia on valmiina – nyt kaivataan tuoreita ideoita ja rohkeutta toteuttaa uudenlaisia mobiilimarkkinoinnin ratkaisuja.

Lähteitä:
http://www.unstrung.com/document.asp?doc_id=144563&f_src=unstrung_gnews
http://www.mobilemonday.net/news/telia-surfport-user-remember-mobile-ads-better
http://www.widsets.com/widget/164092765/
http://www.jcdecaux.fi/index2.php?m=4&news=1&news_id=208

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta