9.11.2000 | Uutisarkisto

MTV3:n ja Nelosen hinnoittelutavat lähenevät keväällä 2001

MTV3:n ja Nelosen hinnoittelutavat lähenevät keväällä 2001 (9.11.2000) MTV3 karsii ostettavia kohderyhmiä reippaalla kädellä. Ensi keväänä molemmilta kanavilta voi ostaa samoja kohderyhmiä, paria poikkeusta lukuun ottamatta. Kun vielä etukaudetkin ovat lähes identtiset, on kilpakumppaneiden välille syntynyt suorastaan harmoninen tila. Nelonen korottaa hintojaan ensi keväänä keskimäärin 4 %. Samalla kanava luopuu hintaryhmistä ja siirtyy nk. ohjelmakohtaiseen […]

MTV3:n ja Nelosen hinnoittelutavat lähenevät keväällä 2001 (9.11.2000)

MTV3 karsii ostettavia kohderyhmiä reippaalla kädellä. Ensi keväänä molemmilta kanavilta voi ostaa samoja kohderyhmiä, paria poikkeusta lukuun ottamatta. Kun vielä etukaudetkin ovat lähes identtiset, on kilpakumppaneiden välille syntynyt suorastaan harmoninen tila.

Nelonen korottaa hintojaan ensi keväänä keskimäärin 4 %. Samalla kanava luopuu hintaryhmistä ja siirtyy nk. ohjelmakohtaiseen hinnoitteluun. MTV3 aikoo pitää hintansa entisellään.

Molemmat kanavat ovat tarkistaneet etukausiensa määrää sekä porrastusta. Jatkossa kummatkin myyvät mainosaikaa -20 %:n kausietuhintaan kesällä sekä vuodenvaihteessa. Eikä MTV3 vaadi enää minimispottimäärää.

Nelonen on korottanut keskittämisetuun oikeuttavan panostusosuuden alarajaa. Vuosisopimusasiakkaat, jotka sitoutuvat panostamaan tv-budjetistaan Neloselle vuoden 2001 aikana yli 50 % tai yli 80 %, saavat keskittämisalennusta 3 % tai 5 %.

Kohderyhmäkaupassa on molemmilla kanavilla enää yksi, "oma" kohderyhmä. MTV3 myy lapsiperheet-kohderyhmää, ja Nelonen 15-34-vuotiaiden kohderyhmää. Muut kohderyhmät ovat molemmilla kanavilla samat. Eikä kummallakaan kanavalla ole kohderyhmäkauppana myynnissä yli 45-vuotiaiden kohderyhmää.

Miten hintojen ja hinnoittelutapojen muutokset vaikuttavat tv-budjettiin, riippuu siitä, miten tv-mainontaa on ollut aiemmin tapana ostaa. Todelliset vaikutukset ovatkin aina mainostajakohtaisia.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta