19.9.2002 | Uutisarkisto

Muistatko kun ennen vanhaan lähetettiin tekstiviestejä?

Televisiomainoksessa nainen nappaa kännykällä valokuvan vatsojaan esittelevistä miestyökavereista, painelee puhelimensa näppäimiä ja kas, kuva on hetkessä hämmästeltävänä toisen työkaverin tietokoneen ruudulla. Kuvan siirrossa kännykästä sähköpostiin hyödynnetään MMS-palvelua. Arviot MMS-viestien yleistymisestä vaihtelevat, hyvin varovaisesta suureen toiveikkuuteen.

Sonera lanseerasi MMS-palvelunsa kesäkuussa, Radiolinja esittelee omansa tänään ja DNA lupaa MMS-liikenteen avautuvan syksyn aikana.

Jos käytössäsi on multimediaviestejä tukeva puhelin (MMS-puhelin), jossa on kamera, voit itse ottaa valokuvan ja lähettää sen tekstillä ja jopa äänellä höystettynä tuttavallesi. Multimediaviestejä voi tällä hetkellä lähettää Soneran matkapuhelinasiakkaille sekä kaikkiin sähköpostiosoitteisiin. Jos matkapuhelimeen lähetetyn multimediaviestin vastaanottajalla ei ole MMS-puhelinta eikä multimediaviestipalvelua käytössään, pääsee hän katsomaan saapuneen viestin internetissä, osoitteessa omamobileplaza.sonera.fi/multimediaviestit.

IDC ennustaa, että vuonna 2006 toimitetaan jo 151 miljoonaa MMS-puhelinta. Myyntiä vauhdittaakseen Nokia tuo vuoden vaihteen jälkeen markkinoille uuden MMS-palveluja tukevan 3650-puhelimen, joka on suunnattu erityisesti nuorisolle. Puhelin sisältää värinäytön ja kameran, kuten nykyiset mallitkin.

Kuluttajille on jo nyt tarjolla monia MMS-palveluja. Esimerkiksi Keskisuomalainen, Kaleva ja MTV3 tarjoavat uutispalveluja, RadioGramin palvelussa voi tehdä oman tervehdyksen, johon voi nauhoittaa ääntä ja lisätä kuvaa ja/tai tekstiä, Weatherproofilta voi tilata sadetutkakuvaa tai lämpötilaennusteita, Kauppalehdeltä pörssikatsauksen, Buumi.netiltä sarjakuvia ja Tieliikelaitokselta kelikameran kuvaa.

Suomen Suoramarkkinointiliitto odottaa tälle vuodelle 60 %:n kasvua viime vuoden 10 miljoonaan mainostekstiviestiin. Mainostajille MMS merkitsee entistä monipuolisempia mahdollisuuksia mobiilimainontaan sekä asiakkaiden hoitamiseen. Viesti voi sisältää kuvia, ääntä ja tekstiä. Eikä tässä tekstin pituutta rajoiteta 160 merkkiin.

Markkinointiin liittyvien sovellusten käyttöönotto edellyttää kuitenkin MMS-puhelimien yleistymistä.

Viestiliikenteen kasvua hidastaa se, että eri puhelinmallien yhteensopivuudessa on ongelmia. Lisäksi operaattorien välillä ei vielä ole yhteysliikennesopimuksia, koska eri valmistajien multimediaviestikeskukset eivät osaa keskustella keskenään. Esimerkiksi Soneran asiakkaat voivat lähettää MMS-viestejä toisilleen ja kaikkiin sähköpostiosoitteisiin, mutta eivät Radiolinjan liittymiin.

Viestin hinta saattaa myös olla yksi hidaste ainakin joillekin kohderyhmille . Valtaosalla maailmalla MMS-palveluja lanseeranneista operaattoreista on käytössä kokeiluhinnoittelu. Soneran pilotointihinta on 0,59 euroa per kuvaviesti ja sitä voidaan pitää erittäin kohtuullisena. Mobiilialan tilastointi- ja tutkimuslaitos EMC arvioi MMS-viestien olevan jatkossa 2-4 kertaa kalliimpia kuin tekstiviestit. (Vielä ei tiedetä, ryhdytäänkö palveluja jatkossa hinnoittelemaan pelkästään viestien määrän vai myös niiden koon mukaan – vai tarjotaanko mahdollisesti kiinteää kuukausiveloitusta). MMS-viestien merkitys teleoperaattorien tulonlähteenä tulee muutaman vuoden kuluttua olemaan joka tapauksessa tekstiviestejä suurempi.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta