Oikeasti tuo seitsemän tuntia pitäisi kertoa kahdella.
Kuulen epäuskoista hymähtelyä, vuorokaudessa on kuitenkin vain 24 tuntia. Totta, mutta samaisten tutkimusten mukaan vähintään 25 prosenttia mediakulutuksesta on eri mediavälineiden päällekkäiskäyttöä ja siksi päivittäinen aika on pienempi kuin yksittäisten medioiden yhteenlaskettu summa.
Yli puolet sohvaperunoista surffaa samaan aikaan somessa
Medioiden kulutuksessa keskittyneintä on internetin sisältöjen käyttö ja television katselu, mutta yhtäaikaisessa käytössä tietokone vetää useimmiten pidemmän korren.
Kuluttajat keskittyvät selkeästi enemmän tietokoneeseen (yli 5 sekuntia) kuin televisioon (n. 2 sekuntia), vaikka vajaan puolen tunnin aikana vilkuilua mediasta toiseen tapahtuukin vähintään 120 kertaa.
Vauhdilla kehittyvät teknologiat, kuten älypuhelimet ja tabletit muuttavat mediakäyttäytymistämme ja arkeamme; seuraamme yhä useammin digitaalisia kanavia samaan aikaan muiden medioiden kanssa.
Deloitte Researchin tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan
• 75 % kuluttajista käyttää jotain muuta mediaa katsoessaan televisiota
• 42 % television katsojista on samanaikaisesti netissä
• 29 % television katsojista puhuu kännykkään ja/tai 26 % lähettää tekstiviestejä
• 61 % television katsojista on samanaikaisesti sosiaalisessa mediassa.
Jokaisessa kohtaamispisteessä jotain uutta
Medioiden päällekkäiskäytön lisääntyessä kuluttajien huomion kohde vaihtelee entistä enemmän eri medioiden välillä viestin kiinnostavuuden ja relevanttiuden mukaan.
Jatkossa markkinoijien on syytä välittää viestejään yhä useammin yhden tai kahden median kampanjoiden sijaan monen mediakanavan kautta. Päällekkäiskäyttö kannattaa ottaa huomioon myös sisällössä kuljettamalla ja täydentämällä tarinaa välineestä ja kanavasta toiseen.
Menestyvä markkinoija on siellä missä ihmiset kuluttavat aikaansa ja tarjoaa jokaisessa uudessa kohtaamispisteessä jotain uutta.
PS. Eri tutkimusten mukaan naiset ovat miehiä parempia medioiden moniottelijoita sekä määrässä että laadussa.
Lähteitä:
TNS Atlas 2010
Deloitte Research 2011, USA
Media Multitasking Behaviour. Brasel, S.A & Gips, J. (2011)