24.11.2010 | Uutisarkisto

Myllerrystä hakemistomarkkinoilla

Kulunut syksy on ollut hakemistokentillä kovinta myllerryksen aikaa sitten vuoden 2004, jolloin markkinoille tupsahti kahdet puhelinluettelot, vertaa Womedian, Dagmarin yhteistyökumppanin opastavan median asiantuntija Piia Iso-Jussila. Muutoksia on tapahtunut niin painetussa kuin sähköisessäkin hakemistomaailmassa. Murroksessa perässä pysyminen vaatii suurta valppautta ja perehtymistä – jopa aktiivisesti alaa seuraavilta. Niinpä markkinoijien kannattaa kääntyä ennen hakemistoinvestointeja luotettavan asiantuntijan puoleen.

Painettujen hakemistojen markkinat selkiytyivät

Yksi merkittävimmistä alan toimijoista, eli Eniro, vetäytyy pois luettelomarkkinoilta tämän vuoden jälkeen. Eniro myi Pirkanmaan ja Helsingin painettujen luettelojen bisneksensä Fonectalle, ja lopettaa samalla muiden julkaisemisen.Mainostajille muutos on positiivinen, kun jatkossa ilmestyy vain yhdet painetut luettelot. Pientä huolta voi kantaa lähinnä vain hintojen suhteen, kun kilpailija ei ole enää hillitsemässä korotuspaineita. Tiukoille hintaneuvottelijoille on siis tarvetta.

Sähköisten hakemistojen ja numeropalvelujen kentällä muutokset jatkuvat

Sähköisten hakemistojen kenttä on kokenut yhtä lailla tuiverruksen. Eniro myi Fonectalle myös Suomen käytetyimmän sähköisen hakemiston, eniro.fin. Samaan aikaan Alma on ostanut itselleen yhden sähköisten hakemistojen julkaisijan.

Mutta se mikä selkiinnyttää painettuja, ei valitettavasti selkiytä aivan heti sähköisten kenttää. Kauppojen myötä numeropalveluihin tietojen päivittäminen tulee omaan muutosvaiheeseensa, ja käytännöt tietojen päivityksestä myös muuttunevat.

Hakemistot ja hakukoneet vastaavat eri tarpeisiin

Numeropalvelut ja hakemistot sekoitetaan usein hakukonepalveluihin. Tällöin keskitytään katsomaan pelkästään esimerkiksi Googlen tai Snoobin seurantaraporteista, mistä hakemistoista kotisivuille tulee kävijöitä. Mutta kun numeropalvelujen ja hakemistojen tehtävänä ei olekaan ohjata verkkosivuille, vaan auttaa asiakas kauppaan tai soittamaan yritykseen. Kiireiset ihmiset näet tietävät, että perustiedot, kuten osoite, puhelinnumero ja aukioloaika löytyvät näistä lähteistä lähes järjestään nopeammin kuin yritysten verkkosivuilta.

Sähköisten hakemistojen käyttö ei ole laskenut lainkaan viimeisten vuosien aikana, kuten joidenkin muiden medioiden. Jo senkin vuoksi niissä kannattaa olla mukana. Ja kun markkinoija haluaa varmistaa, että asiakkaat löytävät heidät myös numeropalvelun kautta, on ammattilaisen apu tarpeen – tässä murrosvaiheessa lähes välttämätön.

Kun haluat optimoida hakemistonäkyvyytesi, ota yhteyttä: piia.iso-jussila(at)dagmar.fi

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta