Kuluttajien on valittava mieleisensä tuotteet yhä laajemmista valikoimista. Harva pohtii joka hyllyn kohdalla pitkään oikeaa tuotemerkkiä, sillä jopa 80 % päätöksenteosta tapahtuu alitajuisesti.
Suorittajatyyppiset kuluttajat etenevät myymälöissä määrätietoisesti haluttuun kohteeseen, eivätkä tee ”syrjähyppyjä”. He käyvät myymälässä ostamassa niitä tuotteita, joita tarvitsevat. Sen sijaan Vaeltajille ostoksilla käynti on usein suuri seikkailu, he saattavat lähteä ostamaan jotain pientä syömistä ja palaavat takaisin kahden täpötäyden kassillisen kanssa. Vaeltajat antavat kaupan impulssien ohjata toimintaansa. He tutustuvat uusiin tuotteisiin, osallistuvat maistatuksiin ja löytävät itsensä jäätelöaltaan äärestä, vaikka vielä ovella oli tarkoitus ostaa leipää.
Yli 80 % suurissa päivittäistavaramyymälöissä asioivista kuluttajista suhtautuu positiivisesti myymälämainontaan. Kun valinnanvaraa on enemmän kuin moni kykenee hallitsemaan, antaa myymälämainonta kuluttajille tervetulleita ostovinkkejä sekä tietoa uutuustuotteista. Myymälämainonta auttaa myös huomaamaan hintatarjouksia.
Mutta miten mainostaja voi näkyä myymälöissä? Omia standeja, mobileja, hyllypuhujia sun muita on tänä päivänä yhä vaikeampi saada myymälöihin keskitetysti. Helpoin tapa näkyä on hyödyntää valmiiksi neuvoteltuja mainospaikkoja.
JCDecaux tarjoaa mainostilaa ostoskärryissä 183 myymälässä, yhteensä 53 paikkakunnalla. Sama yhtiö tarjoaa myös Abribus-valomainostaulujen Shopper-sarjaa, jossa julisteet on sijoitettu ostopaikkojen läheisyyteen.
InStore Medialla on maan laajin valikoima myymälämainospaikkoja. Valikoimiin kuuluvat lattiatarrat, äänimainonta, hyllypuhujat, valomatot, multimediapaneelit sekä tuoksumainonta.
Lattiatarroja saa yhteensä 385:een K-ryhmän, Wihurin, Spar/Eurosparin ja S-ryhmän myymälään. Tarroja voi ostaa yksitellen tai ketjuittain. Kun ulkolämpötila kohoaa kymmenen asteen paremmalle puolelle, voidaan myymälän eteen sijoittaa myös asfalttitarroja.
Liiketunnistimella varustettuihin äänitauluihin saa 20 sekuntia pitkän viestin yhteensä 150 myymälään. Tehokkain tapa on hyödyntää tv- ja/tai radiomainonnasta tuttua äänimaailmaa. Itse äänitauluakin voi käyttää mainostilana, sen voi naamioida vaikkapa tuotepakkaukseksi.
Uusimpia mainospaikkoja ovat liikkuvaa, kolmivaiheista kuvaa välittävät hyllypuhujat. Paristokäyttöisiä puhujia on helppo kiinnittää hyllyn reunaan. Pöytämallisina niitä voi hyödyntää vaikkapa ravintoloiden pöydissä.
Kumipohjaista valomattoa on saatavissa sekä A1-kokoisena lattiamattona että A4-kokoisena pöytämallina. Matossa on joko jatkuva tai vilkkuva valo ja siihen on helppo vaihtaa uusi mainos. Mattoa voidaan myös siirtää kätevästi paikasta toiseen.
Multimediapaneelissa voidaan välittää esityksiä nonstoppina tai ohjattuna. Paneeli voidaan kiinnittää myös kalusteisiin.
Tuoksumainonnasta on maailmalla positiivisia kokemuksia. Meillä Suomessa se on vielä kehittely- ja kokeiluasteella. InStore Media tarjoaa ratkaisun, jossa liiketunnistin laukaisee ilmoille valittujen elintarvikkeiden tuoksuja. Asiakas voi vain ihmetellä, miksi yks´kaks alkoi tehdä mieli minttukaramelleja. Itse tuoksuboxiakin voidaan käyttää mainostilana.
InStore Median valikoiman lisäksi tarjolla on joitakin ketjukohtaisia ratkaisuja. K-ryhmän Citymarketeissa ja Supermarketeissa pyörii Myymälä-TV, jonka 20-30 minuutin ohjelmablokista voi kukin mainostaja ostaa minuutin pituisen spotin.
Itäkeskuksessa, Jumbossa ja Isossa Omenassa voi mainontaa saada jättikokoisille Tv-screeneille. Jos taas uskoo, että pieni on kaunista, kannattaa hyödyntää Anttilan tarjoamaa kuittimediaa. Mainoksen saa kassakuittien kääntöpuolelle Anttilan 36 myymälässä.