5.12.2007 | Uutisarkisto

”Näin käy vain elokuvissa…”

Reilu vuosi sitten mediakentällä kajahti: elokuvamedian suitset ottaisi vuoden 2007 alusta aiemmin ulkomainontaan keskittynyt Clear Channel. Sen uuden osaston, Clear Channel Cineman, väitettiin pumppaavan vuosien aikana analogiseen kelamaailmaan jähmettyneen elokuvamainonnan aivan uuteen kukoistukseen. Uutisen vastaanotto mediakentässä oli lauhkean huvittunut; elokuvamedian nähtiin istuvan niin tiukasti menneessä maailmassaan, että jo pieneenkin nousuun tarvittaisiin ihmeitä. Vaan kuinkas sitten kävikään; siitä kertoo Dagmarin media-asiantuntija Vilma Kujala.

Clear Channel tuli, näki ja teki sen minkä lupasi: elokuvamainonnan 75 prosentin kasvua on parhaiten kuvattu sanalla ällistyttävä. Toki suuren kasvuluvun takana on myös melko pieni kantaluku: Clear Channel Cineman aloittaessa toimintaansa tammikuun 2007 vesisateissa, elokuvamainonnan osuus mediamarkkinasta oli 0,1 prosenttia.

Elokuvamainonnan määrä oli laskenut jo useamman vuoden ajan, eikä valtikan edellisellä haltijalla, Screenvisionilla, tainnut enää olla eväitä tilanteen muuttamiseen. Vetovastuun vaihduttua Clear Channel laittoi pakan uusiksi: vanhat kelat kärrättiin unholaan ja tilalle tuotiin digitaalisuus. Ensimmäistä kertaa Suomessa, tv-mainostajan oli mahdollista päästä nopeasti, suhteellisen kustannustehokkaasti ja vaivattomasti myös valkokankaille.

Kun digitaalisuus maustettiin vielä kontaktitakuilla, joustavammalla kampanja-aika-ajattelulla, off-screen-tuotteita selkeyttävällä paketoinnilla sekä osaavalla ja joustavalla myyntiorganisaatiolla, oli kasvuprosentin pohjat luotu.

Ennätyskesä

Toki menestyksen takana on muitakin tekijöitä. Esimerkiksi viime kesänä elokuvissakäynti kasvoi yli 50 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, mikä luonnollisesti kasvatti elokuvamainonnan kiinnostavuutta markkinoijien silmissä. Kesäkatselusta on yleensä aina laskusuuntainen mielikuva, oli puhe sitten televisiosta tai elokuvista. ”Kuka nyt haluaisi mennä aurinkoisena päivänä pimeään elokuvateatteriin istumaan”, kysellään usein.

Tosiasiassa elokuvat ovat osa ihmisten vapaa-ajanviettoa ja elokuviin mennään viihtymään silloin kun aikaa on. Ja kesällähän sitä on tavallista enemmän. Katsojamääriä kasvattivat myös säiden puolesta suhteellisen vaatimaton kesä ja valkokankaiden ennätysmäisen kova tarjonta (mm. Harry Potter ja Feeniksin Kilta, Simpsons – the Movie, Spiderman 3 ja Pirates of the Caribbean 3). Kesällä 2007 teattereiden elämää suuremmista elämyksistä nautti yli puolitoistakertainen yleisömäärä kuin helteisenä kesänä 2006.

Loppuunmyyty syksy

Syksyllä elokuvamainonnan huikean vuoden kruunasi – ehkä hieman yllättäen – televisio. Kun valtakunnan suurimmat kanavat myivät mittarinsa punaiselle, alkoi moni mainostaja tähyillä muualle mainosajan toivossa. Clear Channel Cinema osui tähän saumaan loistavasti ja myi oman mainosaikansa myös loppuun niin syys- kuin lokakuussa. Eikä vuoden viimeisilläkään kuukausilla ole tietojen mukaan liikaa tilaa ollut.

Uusi vuosi, uusia mahdollisuuksia

Näistä asetelmista uskaltaa ennustaa mielenkiintoista elokuvavuotta 2008. Valkokangasmainonnan oheen ollaan rakentamassa ulkomainososaamisen talossa mielenkiintoisia lisäpaloja, joista ensimmäisinä elokuvayleisölle näkyvät muun muassa teattereiden aulascreenit. Muutakin audiovisuaalista, Clear Channelin jo nyt markkinoimaa tilaa, on mahdollista nivoa valkokangasmainonnan oheen; selkeimpänä esimerkkinä Kampin kauppakeskuksen monet screenit.

Uusien toteutusten ja elementtien lisäksi Finnkinon ketju kasvaa, joten Clear Channelille on luvassa lisää teattereita, saleja ja tietysti katsojia ensi vuoden aikana. Tämän kun maustaa tulevan vuoden suhteellisen mielenkiintoisella elokuvatarjonnalla (mm. Indiana Jones, Rambo, uusi Bond ja viimeisin Potter), niin voi melkein luvata elokuvamainonnan kasvun jatkuvan myös vuodenvaihteen jälkeen.

Vuoden 2008 elokuvatarjonnasta saat lisätietoa tammikuun Mediaviestistä.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta