Nyt on parempi ottaa pieniä, fiksuja askelia oikeaan suuntaan, vaikkei kaikkia tavoitteita heti saavuttaisikaan. Historia on osoittanut, että jo puolen vuoden hiljaiselo tekee tuotteelle hallaa ja negatiiviset vaikutukset ovat usein pitkäkestoisia.
Tasaisen höyläämisen sijaan kannattaa miettiä mediatukea saavien tuotevarianttien määrää tai vaihtoehtoisesti jakaa sama mediatila koko tuoteperheen tai useamman kokonaan eri tuotteen kesken.
Ensimmäisenä kannattaa kartoittaa mainostajan ja lähimpien yhteistyökumppanien omat kanavat, joita harva hyödyntää maksimaalisesti. Näin voi löytää uusia tapoja käyttää mediatilana tuotepakkauksia, kuljetuskalustoa tai vaikkapa toimipisteitä – mainoslakanat, rekat, katumaalaukset, näyteikkunat, kyltit ja henkilökunnan asut voivat toimia viestinviejinä.
Oman ja miksei myös yhteistyökumppanin asiakasrekisterin hyödyntämistä voi niin ikään tehostaa ja viestiä asiakkaille suoraan ja kohdennetummin.
Verkkosivut kannattaa päivittää viimeistään nyt institutionaalisesta tiedotussivusta interaktiiviseksi kanavaksi, jossa kuunnellaan ja palvellaan asiakkaita. Ja tietenkin verkkopalveluun ohjausta voi aina parantaa. Ei pelkästään hakukonemarkkinoinnin ja –optimoinnin keinoin, vaan miettisin myös keinoja linkittää sivusto mielenkiintoisten kumppanien verkkopalveluihin. Esimerkkinä mietin elintarvikepuolen mainostajia, jotka panostavat aikaa ja rahaa reseptipalveluihin ja ”brändäävät” omat tuotteensa reseptien sisään. Voisiko mainostaja antaa jonkin toisen brändin näkyä resepteissään, jos saisi vastalahjana oman brändinsä kumppanin reseptipalveluun?
Yhteistyön ei myöskään tarvitse rajoittua nettiin. Viimeksi törmäsin Dagmarin kautta toisensa löytäneiden Kustannus Oy Tammen ja V&S:n yhteiseen mainokseen, jossa viinit ja kaunokirjallisuus yhdistyivät luontevalla ja kiinnostavalla tavalla.
Omien asiakkaitteni tuotteita on näkynyt aikakauslehdissä ”nollabudjetilla” lukijakilpailuiden palkintoina, tilaajalahjoina, kuvausrekvisiittana ja jopa ristisanatehtävissä. Asiakkaani tuotenäyte on mennyt kohderyhmälle myös aikakauslehden suorakirjeen mukana, ja automalli on lainassa tv-kanavalla, vastikkeeksi sillä ajellaan näkyvästi tv-ohjelmassa.
Maailmalla on nähty jopa maratoonareita, joiden poskiin on tatuoitu yrityslogot juoksun ajaksi. Melkein mikä vaan ikkuna, kadussa oleva kaivonrengas, lyhtypylväs tai vaikka laitumilla käyskentelevät lehmät voidaan valjastaa mediatilaksi.
Kun viestiä ei voida takoa massoille suurella mediabudjetilla, on mietittävä uudenlaisia kohtaamisia, joissa kohderyhmä tavoitetaan vaikuttavammin – ehkä vain kerran, mutta sitäkin mieleenpainuvammalla tavalla.
Kun kollegani teki medianäkyvyyttä ideoidessaan salapoliisityötä, hän löysi internetistä aktiivisen ja suositun bloggaajan, jolle annettiin käyttöön asiakkaan uutuustuote. Toimenpide poiki uskottavaa näkyvyyttä ydinkohderyhmän suosimaan blogiin. Toteutuksen voisi tietysti rakentaa myös yhteisöllisemmin sivustolla, jossa kyseessä olevasta aihepiiristä kiinnostuneet ihmiset vaihtavat kokemuksiaan esimerkiksi testiryhmän muodossa.
Heitä haaste Dagmarin yhteyshenkilöllesi. Voimme aloittaa parhaiden ideoitten metsästyksen kokoamalla eri tahot esimerkiksi luovaan mediaworkshoppiin ja ideoida repullisen keinoja, jotka pystytään toteuttamaan kuluvan vuoden aikana ilman varsinaista mediabudjettia.