Mediatoimiston ja mainostajan välisen suhteen tiivistyminen on näkynyt myös Dagmarin asiakastyytyväisyystutkimuksissa: kymmenen vuotta sitten joka toinen asiakas koki Dagmarin olevan erittäin tärkeä osa mainonnan tiimiä; viime vuonna kahdeksan asiakasta kymmenestä. Palvelualuissa suurin kiinnostus kohdistuu strategiseen suunnitteluun, tutkimuksiin sekä digimedioiden hyödyntämiseen liittyvään konsultointiin ja internetin hakusanamainonnan hyödyntämiseen.
Perinteistä osaamista ei kuitenkaan olla vähentämässä. ”Olemme jatkossakin mediatoimisto ja ylpeitä ydinosaamisestamme. Tulemme panostamaan edelleen myös vahvaan mediasuunnitteluun ja -ostamiseen. Mutta tartumme samalla asiakkaiden esittämään haasteeseen,” täydentää Kallio. ”Mainostajalla on nyt mahdollisuus saada merkittävästi enemmän palvelua yhdestä paikasta.”
Ainutlaatuinen osaamispääoma
Viime vuonna Dagmar kasvatti digitaaliseen osaamiseen erikoistuneesta Dagmar Digitalista merkittävän toimijan, joka työllistää kaksikymmentä ammattilaista. Verkon kasvanut rooli ostopäätöksissä tuottaa markkinoijalle uudenlaista tietoa asiakkaista. Myös yritysten omissa asiakaskannoissa olevien ostokäyttäytymistietojen määrä kasvaa. Nämä tietokannat yhdistettynä oikein ja luovasti muuhun tutkimustietoon tehostavat markkinointia.
Eri tietolähteitä yhdistävää palvelua tarjoaa Dagmar Insight&Implementation. Yksikön tavoitteena on auttaa yrityksiä mm. segmentoinnin, asiakastietokantojen hyödyntämisen ja markkinointiviestintäbudjetin optimoinnin osalta eli auttaa yrityksiä tiedon johtamisessa. Tutkimustietoja on jo hyödyntänyt muun muassa pitkäaikainen kumppani Kiasma, jonka juhlavuoden markkinointistrategiassa Dagmarin tekemällä segmentointitutkimuksella on ollut keskeinen osa.
”Yksikön vahvuus on ainutlaatuinen osaaminen ja mahdollisuus soveltaa tutkimustietoja suoraan käytäntöön. Ensinäkin asiantuntijamme edustavat kattavasti eri markkinatutkimuksen ja analysoinnin osa-alueita. Toisaalta olemme mukana mainostajien arjessa varmistamassa, että luodut näkemykset ja uudet ideat tulevat osaksi markkinoinnin toteuttamista ja johtamista. Juuri siksi konsultointiyksikkömme nimessä on ”Implementation”,” kiteyttää yksikön johtaja Tomi Härmä.
Hakusanamarkkinoinnissa Suomen ykköseksi
Dagmar Search -yksikön tavoitteena on nostaa Dagmar Suomen suurimmaksi hakusanamarkkinoinnin tekijäksi ja yhdistää hakusanamarkkinointi tiiviisti muuhun markkinointiviestintään. ”Tämä on itse asiassa kansainvälinen toimintamalli, jonka juurrutamme nyt Suomeen”, kuvaa yksikköä vetävä Roope Ruotsalainen. ”Vahvistamme osaamistamme myös kansainvälisesti, viimeisin rekrytointimme on Lontoosta Dagmariin rantautuva Dominic Earl, jolla on rautaista, kansainvälistä osaamista mm. mSearchin ja Double Clickin palveluksesta.”
Dagmar on myös panostanut vahvasti hakusanamarkkinoinnin tutkimukseen. Keväällä valmistuu erittäin laaja hakusanamarkkinoinnin tutkimus, jossa tarkastellaan mm. miten erilaiset kuluttajaryhmät hakevat tietoa ja käyttävät internetin hakuja. ”Kenttätyö on tehty ja tulokset ovat nyt analysointivaiheessa. Huhtikuussa sitten kerromme enemmän varsin mielenkiintoisista tuloksista”, vinkkaa Ruotsalainen.
Luovuus liimaa markkinointiviestinnän
Luovuus on markkinointiviestinnän kuuma peruna. Mainosviestien hälyn keskellä etsitään keinoja erottua ja luovuuden varaan lasketaan tässä paljon. Luovuuden peräänkuuluttamisessa on hyvä muistaa että luovuus on paljon muutakin kuin luovia mediaideoita tai luova mainoskonsepti. Luovuuden perustana on yhä enemmän ihmisten käyttäytymisen, motiivien ja median käytön ymmärtäminen.
Dagmar Inspirations rakentaa uudenlaisia luovuutta lisääviä työskentelytapoja sekä tuo uusia työkaluja Dagmarin mediasuunnittelun käyttöön. ”Luovuus on markkinointiviestinnän liima. Ja paras luovuus syntyy yhteistyössä mainostajan, mediatoimiston ja medioiden kanssa”, kuvailee Dagmar Inspirationsia luotsaava Tero Honkala. ”Tehtävänäni on huolehtia, että Dagmarin käytössä on jatkuvasti uusia työkaluja luovuuden edistämiseksi ja varmistaa että Dagmar on Suomen luovin mediatoimisto.”
Jakelutiet tiiviimmin mukaan
Ostopäätösten tekeminen on entistä impulsiivisempaa ja suuri osa lopullisista ostopäätöksistä tehdään esimerkiksi päivittäistavarakaupassa vasta jakelutiessä. Dagmar Retail Innovationin tavoitteena on linkittää jakelukanavat tiiviimmin osaksi kohtaamisten suunnittelua sekä tehostaa promootioiden tuottavuutta hyödyntämällä digitaalisia mahdollisuuksia.
” Perustettava yksikkö auttaa suunnittelutiimejämme ja asiakkaitamme kohtaamisten 360-ajattelun ulottamisessa mainonnasta aina osto-/kokeiluhetkelle saakka – hetkiin jolloin kuluttaja ja tuote/palvelu kohtaavat toisensa. Tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme mitattavampien, kaupallisempien, innovatiivisempien ja tavoitteellisempien promootioiden tekemisessä”, tiivistää Dagmar Retail Innovationsin johtaja Sanna Kolamo.
Haluatko tietää enemmän miten uudet palvelumme voivat auttaa juuri sinua?
Ota yhteyttä:
Dagmar Insight&Implementation/Tomi Härmä,
tomi.harma(at)dagmar.fi, gsm +358 400 797 911
Dagmar Search/Roope Ruotsalainen,
roope.ruotsalainen(at)dagmar.fi, gsm +358 40 735 5557
Dagmar Retail Innovations/Sanna Kolamo,
sanna.kolamo(at)dagmar.fi, gsm +358 50 490 6878
Dagmar Inspiration/Tero Honkala,
tero.honkala(at)dagmar.fi, gsm +358 40 760 6751