11.6.2005 | Uutisarkisto

Netti sellaisena kuin haluat

RSS on muodostumassa yhä merkittävämmäksi tavaksi seurata säännöllisesti päivittyviä www-sivuja. Jos seuraat netissä vaikkapa pariakymmentä uutis- tai infosivustoa, sinun on aiemmin täytynyt käydä vuoron perään jokaisessa verkkopalvelussa katsomassa, onko niihin päivittynyt uusia asioita. RSS:n avulla voit tilata viimeisimmät uutisotsikot ja muut haluamasi tiedot omaan RSS-selaimeesi. Näin näet yhdellä silmäyksellä viimeisimmät itseäsi kiinnostavat otsikot. Suunnittelupäällikkö Pirkka Aunola Dagmarista kertoo, miten uutta tekniikkaa voidaan hyödyntää markkinoinnissa ja miten valjastat sen omaan käyttöösi.

RSS tarjoaa netin käyttäjille todellista henkilökohtaisuutta ja ajansäästöä. Käyttäjän itse itselleen tilaamien uutis- ja blogipalveluiden RSS-virta on oma henkilökohtainen lööppi kaikesta siitä netissä juuri julkaistusta, joka kiinnostaa juuri häntä. RSS:n avulla tieto on yhdessä paketissa, jatkuvasti päivittyvänä kokonaisuutena, mikä on tervetullutta tässä informaation kyllästämässä maailmassa.

Tekniseltä kantilta katsoen RSS on XML-kieleen perustuva sisältöprotokolla, joka mahdollistaa eri verkkopalvelujen sisällön tiivistämisen ja julkaisemisen eri alustoilla.

Kuluttajasta tietovirran valtias

Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille huomattavinta RSS:ssä on se, että aidosti kuluttajalähtöinen digitaalinen media alkaa vihdoin olla todellisuutta. Blogien ja podcastingien maailmassa kuluttaja on nyt kruunattu kuninkaaksi, joka päättää milloin hän mediansa kuluttaa ja millaista sisältöä seuraa.

RSS kehitettiin alun perin blogien seuraamista varten, mutta nykyisin yhä useammat mediat ja kaupalliset toimijat tarjoavat omia RSS-syötteitään. Markkinoijalle RSS avaa monia mahdollisuuksia. Mitä tarkemmin kuluttaja voi valita haluamansa informaation, sitä tehokkaampaa RSS:ää hyödyntävä markkinointi on.

Saisinko suoramarkkinointia, kiitos

Kun kuluttaja tilaa yritykseltä RSS-syötteen, hän tilaa käytännöllisesti katsoen itse itselleen suoramarkkinointia. Hyvänä esimerkkinä on maailman suosituin nettikauppa Amazon, joka hyödyntää RSS:ää tehokkaasti omana markkinointikanavanaan. Kuluttaja voi valita useista RSS-syötteistä hyvinkin tarkan aihepiirin, jonka tarjouksia hän haluaa seurata. Vaihtoehtoja on useita puutarhanhoitoa käsittelevistä kirjoista aina kelloihin ja kelloradioihin.

Kun kuluttaja tilaa halutun aihepiirin suosituimmat tuotteet ja viimeisimmät tarjoukset RSS-syötteenä, ne päivittyvät hänen selaimeensa automaattisesti. Hänellä on käytössään juuri se tuotetieto, mikä häntä eniten kiinnostaa.

Markkinoijan on syytä kunnioittaa kuluttajan tekemiä valintoja. Puutarhanhoitokirjoista kiinnostuneille tarjotaan vain näitä kirjoja, ei edes puutarhanhoitoa käsitteleviä videoita, vaikka hän todennäköisesti niistä olisikin kiinnostunut.

Mitä enemmän informaatiota on tarjolla ja mitä useampi kuluttaja tottuu itse valitsemaan haluamansa sisällöt, sitä enemmän markkinoijilta ryhdytään vaatimaan RSS-mainonnan kaltaista toimintaa. Digitaalinen markkinointi ei enää pyri keskeyttämään kuluttajan toimintaa, vaan tarjoamaan kuluttajalle yhä kohdennetumpia sisältöjä, jotka hän on itse ilmoittanut haluavansa.

Toimi näin, jos haluat ottaa RSS:n käyttöön

1. Tarvitset selaimen

Jos käytät Mozilla Firefox -selainta, voit ottaa RSS-feedit suoraan osaksi selaintasi. Firefox kutsuu RSS-syötteiden lukemista nimellä Live Bookmarks. Ohjeen näiden live kirjanmerkkien lukemiseen löydät helpoiten Mozillan omilta sivuilta. Myös Opera– ja Safari-selaimet  sisältävät heti käyttöönotettavan RSS-mahdollisuuden.

Voit ladata koneellesi myös erillisen RSS-selaimen. Osa selaimista on maksullisia, mutta hyvä ilmainen selain on virolainen Feedreader . Erinomainen lista eri RSS-selaimista löytyy esimerkiksi Jyväskylän kaupungin sivuilta.

2. Tilaa RSS-syötteitä

Jos törmäät netissä RSS-kuvaan, on se merkkinä siitä, että kyseinen verkkosivusto tarjoaa RSS-syötettä. Kotimaisista medioista RSS:ää löydät suoraan myös seuraavien linkkien kautta:

Helsingin Sanomat

Yleisradio Keskisuomalainen

Digitoday

Micro PC

Kansainvälisistä uutismedioista RSS:ää hyödyntävät muun muassa:

BBC

Reuters

New York Times

Financial Times

Myös useat blogit tarjoavat RSS-syötettä (löytyy usein sivun vasemmasta tai oikeasta reunasta):

Media=blogi

Micropersuasion

Adland

New PRWiki

Seth Godin

Lisää syötteitä löytää helposti hakukoneista .

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta