14.2.2008 | Uutisarkisto

Nettiradiot tuovat lisää kohtaamispisteitä

Tämän vuoden alusta lähtien lähes kaikkia Suomen radiokanavia on voinut kuunnella myös nettiradiona. Finnpanelin marraskuussa 2007 tekemän kyselyn mukaan yli 1,3 miljoonaa suomalaista kuuntelee radiokanavia internetin kautta ainakin joskus. Dagmarin suunnittelupäällikkö Katja Kuittinen kertoo uuden kuuntelutavan tarjoavan mainostajille uusia mahdollisuuksia.

NRJ lanseerasi vuodenvaihteessa kokonaisuuden nimeltä NRJ Webradio. Se koostuu fm-taajuuden lisäksi kuudesta eri genren musiikkikanavasta (mm. R&B & Soul, POP) ja on lajissaan ensimmäinen genreittäin jaettu nettiradio Suomessa.

Radio Helsingin tarina alkoi aikoinaan netissä – ensin 17 päivän projektilla, sitten vakiinnuttaen asemansa nettiradiona. Nykyään kanavalla on fm-taajuuden lisäksi vankka kuulijakunta myös netissä.

Myös Radio Novalla, SBS:n ja Nelosen kanavilla sekä Metroradioilla ovat rinnakkaislähetykset lähteneet mallikkaasti käyntiin. SBS:n kuopattu Radio Citykin on palannut nettiradiona, sivuston keskustelupalstalla eräs kuulija totesi ”upeaa saada vanha legenda takaisin, vielä puuttuu vain se, että Cityä voisi kuunnella myös fm:ssä!”.

Nuoret ja miehet aktiivisimpia kuuntelijoita

Vaikka yksittäisten nettiradioiden kuuntelijamäärät ovat vielä pieniä, ja tuskin suuria kuulijamassoja kerätään vielä lähitulevaisuudessakaan, osa nettiradioista houkuttelee kuulijoita tehokkaasti kanavan nettisivuille.

Viikkokuuntelulataukset vaihtelevat kanavittain ja eri käyttäjien määrästä on vielä vain karkeita arvioita, mutta kasvua tapahtuu koko ajan. KRT Onlinen kuuntelupäiväkirja ei tällä hetkellä erittele kuuntelun välinettä, eli kanavan kuuntelu netistä tai radiosta on tilanteena radiokuuntelututkimuksessa tasa-arvoinen.

Nettiradion kuuntelu korostuu nuoremmissa ikäryhmissä sekä miehissä. KRT:n mukaan nuorten radion kuuntelu kasvoi viime vuonna kahdeksalla minuutilla – tässä on osuutensa niin nettiradiolla kuin myös matkapuhelinkuuntelulla. Nettiradioita kuunnellaan kotona, sen lisäksi työpaikkakuuntelussa on havaittu piikki – autossa alkanut työmatkakuuntelu ja aamushown mukaansa tempaavat jutut saavat avaamaan suosikkikanavan verkosta myös konttorilla.

Kuunteluaika pitenee

Nettiradion lisäarvo kuulijalle on helppokäyttöisyys. Verkko tarjoaa huikean määrän uusia musiikkikokemuksia – kotimaisen tarjonnan lisäksi voit kuunnella mikä rockaa Atlantin toisella puolella tai tsekata mikä on latinalaisen musiikin kuumin kärki Brasiliassa. Verkosta löytyy myös useita sivustoja, joille on kerätty runsas kattaus nettiradioista, esimerkiksi ulkomaisten radiokanavien harrastuksesta lähtenyt sivusto http://www.makela.info/nettiradio/. Jos tarjonnasta ei vieläkään löydy sitä omaa suosikkia, voit räätälöidä LastFM:stä juuri oman makusi mukaisen nettiradion.

Myös monen päätelaitteen samanaikainen käyttö (multitasking) kasvaa vauhdilla. Opiskelut ja suhteet hoituvat netissä surffaten, samalla radiota kuunnellen ja tv:tä katsellen. Netin kautta radion kuunteluaika pitenee. Eri asia on se, kuinka keskittynyttä radionkuuntelu samaan aikaan on, ja jääkö taajuus tavan vuoksi päälle myös lounastunnilla.

Mainostajan mahdollisuudet

Mainostajalle uudet tavat kuunnella radiota tuovat lisää kohtaamispisteitä kuluttajan kanssa, radio on oikeasti entistä enemmän mukana ”pitkin päivää” (fm-netti-mobiiliradio).

Mainostajalla on mahdollisuus äänimainontaan useimpien nettiradioiden avausstreamissa: kun kuuntelija avaa nettiradion, ei kanavan avaavaa spottia voi välttää eikä skipata.

NRJ:n genreradioissa ei ole varsinaisia mainoskatkoja lainkaan, vaan mainostaja pääsee mukaan yksinoikeudella – radiot tuunataan yhteistyökumppanin ”näköiseksi” aina vuodeksi kerrallaan. Mainonta nettiradioissa tehdään on-demand-maailman ehdoilla, ei keskeyttäen vaan värikkäämmän kuuntelukokemuksen tarjoten. Uusia mainosmahdollisuuksia suunnitellaan ja kehitetään kanavilla, kevään mittaan kuulemme varmasti lisää.

Lähteet: RAB Finland, RAB UK, Finnpanel/KRT , radiokanavat

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta