30.5.2002 | Uutisarkisto

Nuorilla miehillä on tyystin oma tv-maku

Kolmatta kertaa toteutettu Katsojatyytyväisyystutkimus paljastaa, että monet tv-ohjelmat jakavat mielipiteitä hyvinkin voimakkaasti. Ohjelma, jota toiset rakastavat yli kaiken, saattaa olla joidenkin syvästi inhoama. Kokonaan oman lukunsa muodostavat 15-24-vuotiaat miehet, joiden maku poikkeaa eniten valtavirrasta.

Nuorten miesten suosikkeja ovat ylävartalo paljaana pikku törkeyksiä lateleva Pulkkinen, yllättävistä haastatteluista tunnettu Hyppönen Enbuske Experience sekä hurjia temppuja esittävä Yllytyshullut. Ulkomaisista sarjoista kiinnostavat Jackass, Kylmä rinki sekä Sopranos. Urheiluohjelmista Motor Forum ja Ruutulippu.

Samaan aikaan nuoret naiset seuraavat Kotikadun ihmissuhteiden kehitystä ja arvuuttelevat kuka julkkis juksaa Kuutamolla-ohjelmassa. Välillä hekotetaan Todella Upeeta sarjan Patsyn ja Edinan toilailuille. Moottoriurheilun sijaan neidot jännittävät mäkikotkiemme ilmalentojen pituuksia maailmalla.

Hieman vanhempien, 25-44-vuotiaiden, naisten mieliohjelmia ovat mm. Kokkisota, Oikeus ja Kohtuus, Emmerdale sekä kotiin ja sisustamiseen liittyvät ohjelmat T.I.L.A., Kodin kääntöpiiri ja Joka kodin asuntomarkkinat.

Saman ikäluokan miehet pitävät osittain samoista ohjelmista kuin nuoremmat miehet. Omia suosikkejakin on, kuten Sopranos, Salaiset kansiot, Simpsonit, Poliisi-tv ja A-talk.

Vanhimman ikäryhmän, 45-64-vuotiaiden, naisten omia lempiohjelmia ovat mm. Kauniit ja rohkeat, Akuutti sekä 45 minuuttia. Miehet heittäytyvät Viikonlopun leffaputkeen tai seuraavat ajankohtaisohjelmia. Vanhimmassa ikäryhmässä ollaan eniten kiinnostuneita matkailuohjelmista sekä talviurheilulajeista.

Mikäli mainostaja haluaa esiintyä ohjelmassa, jonka katselu kiinnostaa mahdollisimman tasaisesti kaikkia ikäryhmiä, kannattaa luottaa luonto-ohjelmiin, jääkiekkoon tai formuloihin.

Ohjelmasta pitäminen tai sen inhoaminen ei välttämättä näy suoraan ohjelman katsojamäärissä. Esimerkiksi Napakymppi kuului niihin ohjelmiin, joita ei mainittu kiinnostavaksi, mutta joita kuitenkin katsottiin. Toisinaan kyse voi olla pelkästä totuuden kaunistelusta. Uutisista ja ajankohtaisohjelmista pitäminen kuulostaa hienommalta kuin saippuaoopperan rakastaminen.

Katsojatyytyväisyystutkimus toteutettiin Yleisradion, MTV3:n ja Nelosen toimeksiannosta Finnpanelin tv-mittaritalouksissa keväällä 2002. Mukana oli 161 Ylen, MTV3:n ja Nelosen tammi-maaliskuussa lähettämää ohjelmaa.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta