17.12.2005 | Uutisarkisto

Nuorilla on jano – tiedonjano

15/30 Research julkisti viime torstaina tuoreen nuorisotutkimuksen, jonka mukaan tämän päivän nuoriso on nälkäistä väkeä: he suorastaan janoavat kokemuksia ja tietoa. Nuoret haluavat sivistää itseään – ja he katsovat maailmaa ennakkoluulottomuuden lasien läpi. Toisaalta ennakkoluulottomuudellakin on rajansa: esimerkiksi maahanmuuttajiin suhtaudutaan varsin varauksellisesti. Asiakkuuspäällikkö Teija Soininen kertoo ennakkotietoa nuorisotutkimuksesta, jonka varsinainen pääraportti ilmestyy vasta tammikuun lopulla.

15-25-vuotiaat eivät todellakaan ole yhtä massaa. Tutkimuksessa nuoret jaetaan elämäntyylien perusteella seitsemään ryhmään: Tieteen Kuvalehteä lukeviin älyköihin, H&M:ssä shoppaileviin, yllättävän turvallisuushakuisiin trenditietoisiin, Eminemiä kuunteleviin jännityshakuisiin kapinallisiin, poliittisesti vasemmalla oleviin maailmanparantajiin, skifin ja chattipalstojen kautta eläviin syrjäänvetäytyjiin, YleX:ää ja Radio Cityä kuunteleviin menestyshaluisiin urheilullisiin sekä perhekeskeisiin perinteisiin.

Nuorisogenret, kuten gootit, j-punkkarit ja hiphopparit, ovat vielä oma tarinansa; lista on pitkä ja värikäs.

Pukillekin tiedoksi

”Kun mä tuun himaan, avaan netin ja meen Irc-galleriaan tai sit mesetän kavereiden kans”. Oheinen taulukko puhuu varsin selvää kieltä nuorten mediakäytöstä:

Erittäin tärkeä % Melko tärkeä % Yhteensä %
Internet 53 42 95
Tv 26 50 76
Sanomalehdet 7 50 57
Radio 10 42 52
Aikakauslehdet 3 40 43
Ilmaisjakelulehdet 3 26 30
Iltapäivälehdet 2 25 27

Nuoriso elää verkossa ja peräti 80 prosenttia surffailee jo laajakaistalla. Digimaailma näkyy myös joululahjatoiveissa: kannettava tietokone, digikamera, MP3-soitin ja digiboxi ovat perheen teini-ikäisen hankintahaaveiden kärjessä.

Nuorisotrendeistä 15/30 nostaa esiin vinkkitalouden: miksi lukea enää keski-ikäisten kirjoittamia elokuva-arvosteluja, kun netissä nuoret itse arvostelevat niin elokuvat, kirjat kuin kebabitkin.

Agressiivisimmillaan vinkkitalous voi tarkoittaa myös johonkin tuotteeseen tai koko yritykseen kohdistunutta negatiivista keskustelua, jopa boikottia. Arvostelijoiden rivit ovat järjestäytyneet ja niiden voimaa ei voi aliarvioida. Jälleen törmäämme word of mouthin merkitykseen; sitä pitää hallita systemaattisesti ja jopa ohjata yrityksen kannalta suosiollisempaan suuntaan. Vinkkitalous kun tarkoittaa parhaimmillaan suurta joukkoa suosittelijoita.

Lisätietoa nuorista toivoista pitää vielä hieman odottaa: tutkimuksen Pääraportti ilmestyy 25.1., nuorison suosikkibrändejä ja nuorisomarkkinointia valottava Tutka1-raportti julkaistaan 1.5. ja nuorison mediakäyttöön pureutuva Tutka2-raportti vasta 1.9.

Lähde: 15/30 Reseach, Kansallisen Nuorisotutkimuksen julkistustilaisuus 8.12.2005

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta