Kirjoittaja

Dagmar

Norjalainen ulkomainosyhtiö, Alaris, on lanseerannut USA:ssa täysin uudenlaiset, interaktiiviset ulkomainostaulut. Valtateiden varsille sijoitettujen jättitaulujen mainokset vaihtuvat sen mukaan minkä sortin väkeä ajaa niiden ohi.

Steven Spielberg ennakoi taulujen tulon jo Minority Report -elokuvassaan, jossa Tom Cruisen silmästä skannattiin miehen tiedot ja niiden perusteella mainostaulun sisältö vaihtui häntä kiinnostavaksi.

Alariksen tauluja ei ole kuitenkaan kehitetty yhteistyössä Spielbergin kanssa, vaan mukana on ollut amerikkalainen teknologiayritys Mobiltrak. Ensimmäinen taulu ”kuuntelee”, mikä radioasema on päällä suurimmalla osalla autoilijoista. Tieto sen hetken suosituimmasta asemasta siirtyy seuraavalle taululle, johon valikoituu kyseisen aseman kuuntelijaprofiilille sopivat mainokset.

Jokaiselle radioasemalle on määritelty tutkimuksiin perustuva, tarkka kuuntelijaprofiili. Sen avulla voidaan päätellä, että country-asemia kuunteleville autoilijoille kannattaa kohdistaa pelikasinoiden mainoksia ja että National Public Radio -aseman kuuntelijoita kiinnostavat ökyautot.

Mobiltrakin johtaja, Phyllis Neill väittää, että heidän kehittämällään menetelmällä pystytään kertomaan, kuinka paljon rahaa tietyt autoilijat käyttivät pikaruokaan edellisviikolla, missä he käyvät ostoksilla, kuinka suuri osa heistä on naimisissa ja ansaitsee yli 100 000 dollaria vuodessa.

Tässä vaiheessa Tuusulantien kulkijoiden ei kannata huolestua. Amerikkalaistauluissa käytetty teknologia on kehitetty mahdollisimman huomaamattomaksi ja hienotunteiseksi. Kuunnellun radioaseaman lisäksi taulut eivät urki tienkäyttäjistä mitään muuta tietoa. Ne eivät esimerkiksi ”kuuntele” autoissa käytyjä keskusteluja. Eivätkä ne reagoi mitenkään, vaikka BMW-kuskin CD-soittimesta raikaisi Mikko Alatalon Maalaispoika oon.

Lähde: AdAge Global 9.1.2003

Lisää aiheesta