29.1.2015 | Uutisarkisto

Ohjelmallisen ostamisen viisi hyötyä verkkokauppiaalle

Ohjelmallisesta ostamisesta on käsitelty aiemmissa kirjoituksissa Ohjelmallinen ostaminen, osa 1 ja Ohjelmallinen ostaminen, osa 2: ostamistavat. Nyt on aika avata hiukan laajemmin sen hyötyjä. Verkkokauppiaiden tai verkossa yleensäkin liiketoimintaansa pyörittävien näkökulma on hyvä lähtökohta, sillä heidän tarpeensa on ajanut voimakkaimmin koko ohjelmallisen ostamisen kehitystä.

5 painavaa syytä hyödyntää ohjelmallista ostamista:
1. Empivistä asiakkaista ostavia asiakkaita
Koko ohjelmallisen ostamisen huutokauppamallin ytimessä on aina ollut uudelleenmarkkinointi (retargeting). Suuri osa globaaleista avoimen huutokaupan impressioista käytetään tähän. Verkkokaupassa asioineelle, mutta ostonsa kesken jättäneelle näytetään mainontaa, jotta hän palaisi sivustolle ostamaan häntä kiinnostaneet tuotteet. Uudelleenmarkkinointi on tunnetusti erittäin tehokas tapa tehdä bannerimainontaa, mutta samalla se on helposti mainonnan ärsyttävin muoto. Ohjelmallinen ostaminen mahdollistaa paremman kontrollin sekä dynaamisemman ja reaaliaikaisemman tavan tehdä uudelleenmarkkinointia. Taitavasti tehtynä asiakas kokee sen palveluna.
2. Mainosviesti sinne missä asiakkaasi on 
Ohjelmallinen ostaminen tarjoaa mahdollisuuden tehdä mainontaa juuri siellä missä asiakas liikkuu selaimellaan. Ilman ohjelmallista ostamista mainoksien näyttämisestä tulisi sopia mediakohtaisesti. Varsinkin uudelleenmarkkinoinnista tällainen malli veisi dynaamisuuden tuottaman tehokkuuden, eikä verkkomainostaja pystyisi kunnolla kontrolloimaan, kuinka monta kertaa mainos näkyy asiakkaalle.
3. Verkkomainonnan tuoton maksimointi
Taitava ostaja maksaa uudelleenmarkkinoinnista vain sen verran kuin asiakkaan ostoskorissa olevien tuotteiden katteet mahdollistavat. Sama pätee myös uusien potentiaalisten asiakkaiden hankintaan. On tärkeää, että verkkomainontaa tekevä on hyvin tietoinen verkkokaupan toiminnasta, sen tuotteista ja niiden katteista, jotta mainostaminen tapahtuu positiivisella ROI:lla. Kannattaa laskea jokaiselle tuotteelle korkein mahdollinen hinta, jonka voi maksaa mainonnasta ja luoda huutotaktiikat niiden avulla.
4. Lisä- ja ristiinmyyntiä sekä prospektointia
Uudelleenmarkkinointia voidaan tehostaa liittämällä mukaan asiakkaan selaamien tuotteiden tiedot tai jopa ostoprosessin vaihe, johon selaimella on jääty. Näin asiakkaita voidaan lähestyä juuri heitä kiinnostavilla tuotteilla dynaamisesti. Sama data avaa tietä myös ristiinmyynnille ja lisämyynnille.
Datasta on suurta hyötyä myös uusien asiakkaiden hankinnassa. Oman datan avulla verkosta voidaan etsiä nykyisten verkkosivukävijöiden kaltaisia ihmisiä. Ostointentiotietoa saadaan hankittua myös medioilta, joille sitä kertyy. Osana toimivaa verkkokaupan konseptia kannattaa puhtaaseen myyntiin johtavan mainonnan rinnalle nostaa aiheesta kiinnostuneille kohdistuvaa mainontaa datalla kohdentaen.
5. Parempaa palvelua, parempi asiakaskokemus
Verkkokauppiaan kannattaa miettiä myös datan sekä ohjelmallisen ostamisen hyödyntämistä asiakaskokemuksen parantamiseen. Hyvin tehtynä datalla voidaan sitoa asiakkuudenhoitomallit aina verkkomainontaan asti. Ohjelmallinen ostaminen tuo tarvittavan dynaamisuuden. Datan hyödyntäminen mahdollistaa sivulla kävijän tunnistamisen omaksi asiakkaaksi  – anonyymisti – ja hänelle viestimisen enemmän palvelullisista lähtökohdista kuin mainonnallisista.
Verkkokaupan toimivan kokonaisuuden rakentamisessa yksi tärkeä osa on hyvin suunniteltu ja optimoitu verkkomainonta. Sen tekeminen asiakaslähtöisemmin ja kustannustehokkaasti on yhä kannattavampaa. Myyntiä vauhdittavan verkkomainonnan peruspilarina on jo pitkään toiminut hakusanamainonta, mutta sen kanssa toimivaksi kokonaisuudeksi kannattaa yhdistää ohjelmallisen ostamisen kautta orkestroitu muu verkkomainonta.
Lue myös:
Ohjelmallinen ostaminen, osa 1
Ohjelmallinen ostaminen, osa 2: ostamistavat
Ohjelmallisen ostamisen viisi hyötyä brändimainostajalle
Petri Vatanen

Petri Vatanen

Petri Vatanen on digitaalisen maailman moni- ja syväosaaja, jonka tekninen tausta verkkopalvelujen kehittämisestä yhdistyy vuosien markkinointiosaamiseen uniikilla tavalla. Hän auttaa yrityksiä ja etenkin markkinointia ottamaan kaiken irti datasta ja teknologiasta liiketoiminnan kasvattamiseksi.

Lisää aiheesta