Tv-mittaritutkimuksen paneelissa tehtiin maaliskuussa kirjekysely, jolla selvitettiin miten kiinnostavana paneelin 15 vuotta täyttäneet henkilöt pitävät eri ohjelmatyyppejä. Mukana oli 161 Ylen, MTV3:n ja Nelosen ohjelmaa.
Tutkimus paljasti, että lähes kaikissa ohjelmatyypeissä kiinnostavana pidettyjä ohjelmia myös katsotaan. Poikkeuksena asiaohjelmat ja dokumentit, joita erityisesti naiset sanovat pitävänsä kiinnostavina, mutta katsovat niitä silti vähemmän kuin mitä sen perusteella luulisi. Toisaalta naiset katsovat enemmän ohjelmia, joita pitävät keskimääräistä vähemmän kiinnostavina. Liekö tämä sitä kuuluisaa naisen logiikkaa?
Ulkomaisissa sarjoissa katselun ja kiinnostuksen korrelaatio jää myös melko alhaiseksi, erityisesti vanhemmissa ikäryhmissä.
Keskimääräistä kiinnostavammat ja keskimääräistä suuremman yleisön keräävät ohjelmat luokitellaan markkinajohtajiksi. Jokaisella ohjelmatyypillä on omat markkinajohtajat, jotka vaihtelevat jonkin verran kohderyhmittäin.
Kiinnostavat, pienemmän yleisön ohjelmat ovat kanavailmeelle tärkeitä. Tällaisia ohjelmia ovat mm. Sopranos, Harkittu murha sekä Pulkkinen, joka on selkeä markkinajohtaja nuorissa.
Vähemmän kiinnostavien, mutta silti suuren yleisön ohjelmien elinkaari on hiipumassa. Näitä massaohjelmia katsotaan usein tavan vuoksi.
Ohjelmilla, jotka eivät kiinnosta juuri ketään ja joita kukaan ei juuri seuraa, on tulevaisuus joko edessä tai takana.
Jokaisesta ohjelmatyypistä on runsaasti tietoa eri kohderyhmissä. Pyydä mediasuunnittelijaasi kertomaan lisää sinua kiinnostavista kohderyhmistä.
Lähde: Finnpanel Oy/Tv-mittaritutkimus ja Ohjelmatyytyväisyysmittaus 2001