16.5.2001 | Uutisarkisto

Oliko kunnallisvaaliehdokkaiden medianäkyvyys ”törsäystä”?

Oliko kunnallisvaaliehdokkaiden medianäkyvyys ”törsäystä”? (16.5.2001) Vuoden vaihtuessa medioissa kauhisteltiin summia, joita osa kunnallisvaaliehdokkaista "tuhlasi" vaalimainontaansa. Onnistuivathan jotkut hankkimaan valtuustopallin lähes nollabudjetilla. Ministerien ja kansanedustajien jatkuvaa näkymistä medioissa kun ei vaalien allakaan lasketa vaalibudjettiin. Mutta millaisen kampanjan esim. helsinkiläinen Matti Meikäläinen saa vaikkapa 20 000 markan ökybudjetilla? Matti kävelee ennen vaaleja serkkupojan suosittelemaan pieneen mainostoimistoon ja […]

Oliko kunnallisvaaliehdokkaiden medianäkyvyys ”törsäystä”? (16.5.2001)

Vuoden vaihtuessa medioissa kauhisteltiin summia, joita osa kunnallisvaaliehdokkaista "tuhlasi" vaalimainontaansa. Onnistuivathan jotkut hankkimaan valtuustopallin lähes nollabudjetilla. Ministerien ja kansanedustajien jatkuvaa näkymistä medioissa kun ei vaalien allakaan lasketa vaalibudjettiin. Mutta millaisen kampanjan esim. helsinkiläinen Matti Meikäläinen saa vaikkapa 20 000 markan ökybudjetilla?

Matti kävelee ennen vaaleja serkkupojan suosittelemaan pieneen mainostoimistoon ja kertoo wienerleivän ja kahvikupillisen ohessa toiveensa pikku kampanjasta.

Aadee, copywriter ja yhteyspäällikkö kuuntelevat innostuneesti hänen näkemyksiään Helsingin nykypäivän ongelmista ja tulevaisuuden visioista, tarjoavat toisen kupin kahvia ja tyrkyttävät lähemmäksi wienerleipäastiaa. Yhteyspäällikön esitellessä toimiston strategisen suunnittelun toimintamallia on aadee jo hahmotellut Matille omaa merkkiä, jota voisi painattaa ilmapalloihin, lippalakkeihin ja teepaitoihin. Copywriterkin ehdottaa oman kampanjasloganin kehittämistä.

Kunnes Matti kertoo 20 000 markan budjetistaan.

Valokuvaaja ottaa Matista 3 rullaa kuvia, joissa kuvaukseen tottumaton Matti hymyilee milloin silmät kiinni, milloin liikaa ikenet näkyen, milloin silmistä jännitys paistaen. Veloitus tunnin kuvauksesta ja materiaalista polaroideineen päivineen on alv mukaan lukien 1 900 mk.

Copywriter tiivistää Matin ajatukset otsikoksi ja lyhyeksi mainostekstiksi. AD taiteilee tekstin ja valokuvan 2 x 100 mm:n mustavalkoiseksi ilmoitukseksi.

Matti ei pidä ilmoitukseen valitusta kuvasta, vaan haluaa nähdä muut versiot. Tekstiä hän haluaa myös muokattavan – ja lisättävän reippaasti.

Tässä vaiheessa yhteyspäällikkö kertoo Matille, että mikäli tekstiä halutaan lisää, täytyy ilmoituskokoa suurentaa. Jo nyt 2 palstaa leveä, 10 cm korkea, mustavalkoinen ilmoitus maksaa Helsingin Sanomissa arkena tekstissä vajaat 5 000 mk. Vaalialennus, mainostoimistoalennus ja palvelupalkkio sekä alv mukaan laskettuna vajaat 4 000 mk.

Reprolaitos tulee laskuttamaan aineiston teosta vielä 500 mk/ilmoitus ja alv päälle. Lisäksi mainostoimisto on tavannut veloittaa vastaavista pikku ilmoituksista asevelihinnan, 5 000 mk.

20 000 markalla Matti saisi siis 3 pientä, mustavalkoista ilmoitusta lehteen. Verollisena, sillä eihän valtuustoon pyrkivä Matti voi suosia harmaata taloutta.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta