4.3.2010 | Uutisarkisto

Onko yrityksesi ostavan asiakkaan kartalla?

Autonavigaattorit, kännykkäkartat ja internetin karttapalvelut ovat osa nykyaikaista suunnistamisen repertuaaria. Kun 70 prosenttia suomalaisista netin käyttäjistä etsii verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi, joidenkin tutkimusten mukaan jopa 97 prosenttia nettikansalaisista on hyödyntänyt internetin karttapalveluja. Mutta löytääkö kuluttaja luoksesi – jos ei tiedä osoitettasi? Dagmarin Planning Director Roope Ruotsalainen kumppaneineen auttaa näkymään ostoskartalla.

Me suomalaiset matkustamme harvoin eteläeurooppalaiseen tapaan illalliselle sadan kilometrin päähän vain siksi, että kaveri sattui paikkaa suosittelemaan. Toisaalta, tiettyjen palvelujen perässä saatamme olla valmiita kulkemaan pidempiäkin taipaleita.Kauppapaikkojen ja palvelupisteiden kolme tärkeintä menestystekijää ovat perinteisesti olleet sijainti, sijainti ja sijainti. Varsinkin vähittäistavarakaupassa liikkeiden sijoitteleminen ei ole sattumanvaraista. Esimerkiksi sovelletun matematiikan osa-alue, peliteoria, tutkii samankaltaisella tuotevalikolla kilpailevien toimipisteiden sijaintiin liittyvää optimaalisen toimintatavan valintaa.

Markkinoinnin näkökulmasta kartan ja kompassin evoluutioversion, sähköisen suunnannäyttäjän, merkitys on yksinkertainen. Joko ostava asiakas löytää luoksesi tai valitsee helpommin löydettävän kilpailijasi.

Eri tietoa eri kartoilla

Internetissä käytettävistä yhteystietopalveluista Google ja Eniro ovat Suomen suosituimpia 54:n ja 21 prosentin markkinaosuuksilla, Fonecta Finder ja Fonectan 02.fi seuraavat perässä seitsemän ja viiden prosentin osuuksilla. Hakumedioiden omien ilmoitusten mukaan käyttäjämäärät näyttävät kuitenkin toiselta, eivätkä karttavalinnat ole mainostajalle täysin itsestäänselvyyksiä.

Karttapalvelujen kuluttajalle tarjoamat tiedot vaihtelevat palveluntarjoajan mukaan. Hiljattain runsaasti mediahuomiota herättäneitä katunäkymiä voi bongailla Google Mapsin lisäksi Eniron ja 02.fi:n kartoista. Fonecta on vienyt nollakakkosen kartat astetta pidemmälle: kadulta voi siirtyä virtuaalisesti joihinkin kauppakeskuksiin. Google Maps puolestaan antaa käyttäjille mahdollisuuden arvostella ja kommentoida kohteita suoraan kartan kautta.

Karttapalvelussa näkyminen ei rajoitu pelkkiin osoitetietoihin. Erilaisten karttaan upotettujen ominaisuuksien lisäksi Google yhdistää normaaleihin hakutuloksiin tietoja muista palveluistaan, muun muassa Google Maps -kartoilta. Nämä tulokset nousevat pienen kartan kanssa poikkeuksetta ensimmäiselle hakutulossivulle ja usein myös muiden luonnollisten hakutulosten yläpuolelle.

Haluatko ostoskartalle?

Google Maps -karttapalvelu hakee yritysten tiedot automaattisesti yhteistyökumppaniensa ja oman hakuverkostonsa kautta, mutta yritysten on myös mahdollista päivittää, lisätä ja poistaa itse omia tietojaan. Yhteystietojen lisäksi mukaan voidaan liittää esimerkiksi tietoa aukioloajoista, hinnoista ja maksuvälineistä sekä kuvia ja videoita. Eniron ja Fonectan kartalle pääsee rahalla. Listautumalla sähköisiin hakemistoihin tiedot siirtyvät myös palveluntarjoajien kartalle.

Google Mapsin tiedot päivitetään automaattisesti eri lähteistä, ja niissä on usein virheellistä tietoa. Siksi on tärkeää varmistaa, että väärät tiedot eivät pääse vaikuttamaan asiakkaan valintoihin ja ostopäätökseen.

Dagmar huolehtii asiakkaidensa karttatietojen tarkistamisesta ja päivittämisestä sekä tarpeellisissa karttapalveluissa näkymisestä. Kysy lisää yhteyshenkilöltäsi tai lähetä sähköpostia roope.ruotsalainen@dagmar.fi. Pysyt kartalla.

Lähteet: Hakupalveluiden käyttö yritysten yhteystietojen hakemiseen internetissä, Web & Mobile Tracking 2009
Taloustutkimus Web & Mobile Tracking, Karttago

Roope Ruotsalainen

Roope Ruotsalainen

Lisää aiheesta