29.1.2007 | Uutisarkisto

Osa 1. Uudet tuulet vievät elokuvamediaa

Elokuvamainonnassa otettiin vuodenvaihteessa merkittävä audiovisuaalinen loikkaus ja samalla siirryttiin kohti mainostajaystävällisempää toimintatapaa. Clear Channel Cinema siirtyi Screenvisionin paikalle ja ryhtyi innolla uudistamaan koko alaa. Media-asiantuntija Vilma Kujala kokosi pikakatsauksen, jonka avulla voit päivittää tietosi elokuvamediasta ja toimintatavoista. Lue, mikä on uutta ja ihmeellistä – tai miltä osin ei ole vieläkään päästy puusta pitkään. Toisesta osasta saat ennakkotietoa kevään elokuvatarjonnasta.

Digitalisoituminen

Tänä vuonna analogiselle televisiolle kaivetaan viimeistä leposijaa, mutta myös analoginen elokuva sai vuoden alussa mennä. Elokuvamainostajan kannalta tämä tuo kolme konkreettista uudistusta: kankeat filmikelat ja niiden kallis tuotanto jää nyt taakse samalla kun aineiston toimitusaika lyhenee ja kampanjajaksojen joustavuus paranee. Aiemman ”kahden viikon blokki”-ajattelun tilalle tulevat yksittäiset elokuvaviikot, jotka alkavat aina uusin ensi-illoin joka perjantai. Näihin voi siis panostaa jopa yksittäin! Taka-ajatuksena uudella toimijalla on tuoda kahden viikon blokkien tilalle neljän viikon peruskampanjaa, jolle myös mediatilan hinnoittelu perustuu. Mikään ei kuitenkaan sido mainostajaa viikkoa pidempään kampanjointiin, mutta elokuva mediana vaatii pidemmän aikajakson nettopeiton kerryttämiseen.

Kontaktitakuu

Toisena tuntuvana uudistuksena Clear Channel Cinema tuo elokuvamainontaan kontaktitakuun. Elokuvissa kävijöiden profiilit ovat hyvin kirjavia, eikä tähän ole vieläkään saatu sen suurempaa selvyyttä. Ydinkohderyhmänä on edelleen 15-24-vuotiaat – ja takuut myönnetään koko elokuvayleisössä. Vaikuttavuus on siis yhä elokuvamainonnan kulmakivi, tarkkaan kohdentamiseen kun saleja kansoittava sekalainen seurakunta sopii melko huonosti.

Käytännössä kontaktitakuu toimii samalla periaatteella kuin televisiossa: Clear Channel takaa, että 90 prosenttia kampanjalle ennustetuista bruttokontakteista toteutuu – ja jos näin ei käy, mainostajalle korvataan puuttuvat kontaktit. Takuu toteutetaan joko jatkamalla kampanjaa tai siirtämällä puuttuvat kontaktit mahdolliseen seuraavaan kampanjaan. Kontaktitakuun ottaminen osaksi elokuvamainontaa paitsi osoittaa Clear Channel Cineman luottamusta uuteen mediaansa, myös madaltaa mainostajan kynnystä ottaa elokuva osaksi mediapalettiaan.

Jotain uutta, jotain vanhaa,  jotain hyllylle

Clear Channel Cinema haluaa siirtää elokuvamainonnan vanhasta ”ostan-vaan-bondeja”-ajattelusta kontaktiajattelun maailmaan. Kortin toisella puolella on pelko siitä, että jos tiettyjen elokuvien ostaminen pidettäisiin paletissa, marginaalisempien pätkien yhteyteen jäisi vain trailerit – ja kassamagneetit kuormittuisivat katsojien kärsivällisyyden kustannuksella. Jatkossa vain lastenelokuvat muodostavat poikkeuksen muuten kasa-kontakteina myytävien elokuvamainospaikkojen joukossa.

Alueellinen ostotapa säilyttää asemansa uudessakin mallissa. Clear Channel Cinema myy mainontaa kymmenelle paikkakunnalle, 17 teatteriin, ja näistä paloista pääsee nauttimaan 84 salissa. Screenvisionin luomasta kahden viikon blokkiajattelusta Clear Channel on luonut ”uuden” neljän viikon kampanjahintansa yksinkertaisesti kertomalla vanhat hinnat kahdella.

Uutuutena – digitalisoinnin, kampanjajaksotuksen ja kontaktitakuun rinnalla – Clear Channel Cinema avasi tammikuun alussa verkkoon interaktiivisen mediakortin, jolla voi laskea kampanjan hinnan.

Kokonaisuudessaan Clear Channel Cinema on ohjaamassa elokuvamainontaa tervetulleeseen suuntaan. Digitalisoinnin myötä elokuvamedia on huomattavasti aiempaa lähempänä tv-mainostajaa; tv-spotit pääsevät suuremmalle valkokankaalle vain kevyin muokkauksin.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta