29.1.2007 | Uutisarkisto

Osa 2. Kevät 2007 valkokankaalla

Nykyisillä lippuhinnoilla ja teatterikompleksien korkealla tasolla elokuvissa käyminen alkaa olla jo lähes luksusta. Silti viime vuosi oli alan harrastajien mielestä heikko. Ovatko asiat tänä vuonna paremmin? Vilma Kujala perehtyi kevään tarjontaan.

Kevään, ja koko vuoden 2007 hallitseva teema valkokankaalla on viime vuoden tapaan – jatko-osa. Internetin ja varsinkin tiedostojen yleistyvän jakamisen tyhjentämät elokuvasalit ovat ilmeisesti säikäyttäneet elokuvamogulit mielikuvituksettomiksi. Tuotannoissa turvaudutaan vanhoihin – ja jo niin monesti nähtyihin konsepteihin. Luotetaan sokeasti siihen, että Karibian merirosvot, Hämähäkkimies, Hannibal Lecter ja Rocky Balboa raahaavat katsojat kotisohvilta ja päätteiden äärestä elokuvateattereiden hämäriin. Ja toimiihan se, eihän näitä osia 3, 4 tai 5 muuten tehtäisi?

Keväällä Rockyn ja Vareksen jalanjäljissä vanhoille tantereille tallaavat siis ainakin vanha nahkanaamio Hannibal, nolojen tilanteiden Mr. Bean, teini-ikäiset mutanttininjakilpikonnat ja toinen erä kauhukisailussa ”Hills have eyes”. Vielä ennen kesälomia suomalaiset pääsevät nauttimaan sekä Hämähäkkimiehen että Jack Sparrown uusista seikkailuista Spider-Man- ja Pirates of the Caribbean-rainojen kolmososien parissa.

 

Kiinnostavia animaatioita, laadukasta kotimaista

Onneksi jatko-osat eivät yksin täytä kevään ensi-iltakarttaa. Luvassa on mielenkiintoista nähtävää kaikenikäisille. Animaatiorintamalla on edessä Turtleseista huolimatta laadukas kevät, josta mainitsemisen arvoisia ovat ainakin japanilainen animaatio Kiki ja takuuvarmaa viihdettä lupaava The Simpsons – the movie (in 2D). Lisäksi amerikkalainen animaatiotehdas on pullauttanut kasan varmasti katseenkestäviä animaatioita, joiden parissa viihtyäkseen ei tarvitse taantua talvilenkkareihin ja twistin hyppimiseen.

Suomalaisen elokuvakevään avasi jo Jussi Vares. Reijo Mäen perässä kirjansa valkokankaalle saa myös Virpi Hämeen-Anttila, jonka romaani Suden Vuosi kääntyy elokuvaksi Olli ”Tanjan mies” Saarelan käsissä. Muita kevään kotimaisia ensi-iltoja ovat Aleksi Salmenperän elokuva Miehen tie rattopojaksi ryhtyvästä duunarista, Jorma Kääriäisestä kertova dokumentti Yhden tähden hotelli, Nanna Huolmanin ohjaama suomalais-ruotsalainen yhteistuotanto Kid ja Klaus Härön Uusi ihminen. Mitään Matti-efektiä tai Levottomat-nelosta ei siis ole tänä keväänä luvassa valkokankaille.

 

Ensi-iltojen Oscar-ainesta

Kevään ulkomaisessa elokuvatarjonnassa on jatko-osien ja animaatioiden lisäksi vielä muutama maininnan ansaitseva yksilö. Ensimmäisenä näistä Suomen kankaat valloittaa Mel Gibsonin ohjaama, tuottama ja rahoittama Apocalypto; elokuva Maya-kulttuurin viimeisistä päivistä. Erikoisen elokuvasta tekee kaksi seikkaa: siinä puhutaan vain maya-kieltä ja siksi se kilpailee parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarista. Toinen Oscareista kisaileva alkuvuoden ensi-ilta on The last king of Scotland – joka nimestään huolimatta kertoo Afrikan pahamaineisimmasta diktaattori Idi Aminista ja hänen Ugandastaan. Kolmas Oscar-spekulaatioista nauttinut, ja mielenkiintoiselta kuulostava elokuva on Clint Eastwoodin Iwo Jima -saagan toinen osa The Letters From Iwo Jima. Se esittää syksyllä teattereissa pyörineen ”Isiemme liput” –elokuvan tapahtumia japanilaisesta näkökulmasta. Parhaan elokuvan pystistä Clintin kanssa kilpailee prinsessa Dianan kuolemasta vauhtia ottava tarina The Queen, joka ainakin ennakkokeskustelujen perusteella saattaa jopa nousta alkukevään ”must-see”-listalle.

Oscarit jaetaan helmikuun 25. päivä, jolloin elokuvakevät 2007 on vasta pääsemässä vauhtiin. Hyviä, vanhoja tuttuja, uusia tutustumisen arvoisia tarinoita ja raja-aitaan nojaavia kohahduttajia on tulossa valkokankaille ympäri maan. Ja niin kornilta kuin se aina päivänvalossa tuntuukin, on teatterin pimeässä, samettisen penkin pehmeydessä ja popcornin tuoksussa elokuvan taikaa!

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta