26.2.2007 | Uutisarkisto

Ovatko nuoret eri planeetalta?

A-lehtien Demi tuskastui, kun mediassa väitettiin yhtenään nuorten tyttöjen voivan tässä maassa huonosti. Lehden toimituksella oli vahva käsitys siitä, että kaikki tytöt eivät riudu syvän masennuksen vallassa, vaan ilmassa on rutkasti girl-poweria. Niinpä Demi teetti tutkimuksen, jonka aiheita olivat ystävyys, perhesuhteet ja tulevaisuus. Myös Dagmar Market Intelligence halusi syventää kuvaa nuorista – ovatko he Venuksesta ja Marsista jo nuorella iällä, vai vasta myöhemmin? Media- ja kehitysjohtaja Tina Wessman kokosi yhteenvedon saaduista tuloksista.

Demin tutkimuksen mukaan tytöillä on laaja ystäväpiiri, ja kokoontuminen on heille tärkeää. Tutkimus nosti esiin myös ystäväpojat, joita eritoten tulevaisuuden uranaisilla on keskimääräistä enemmän. Huomisen saribaldaufit lukevat sanomalehtiä ja niiden liitteitä yhtä paljon kuin ystäväpojatkin, mutta aikakauslehtiä he kuluttavat huomattavasti enemmän. Ja jos katsoo sukupuolten kymmentä luetuinta lehteä, löytyy yhteisiä keskustelunaiheita ainoastaan Aku Ankasta, Suosikista ja Seiskasta. Tytöillä Demin lisäksi kärkeen nousevat Pirkka, Cosmopolitan, Mix, Trendi, Suuri Käsityölehti ja Koiramme. Pojat taas keskittyvät tietotekniikkaan (Pelit ja Mikrobitti) sekä autoihin (GTi-Magazine, Tekniikan Maailma, V8Magazine ja Tuulilasi). Spagetti- ja putkiaivot siis kohtaavat jo nuorella iällä.

Tytöt tykkäävät ostaa aikakauslehtensä irtonumeroina, kun taas pojista yli puolet mieluummin tilaa lehtensä.  Pojat suosivat kestotilausta, eritoten jos kohdalle osuu hyvä tarjous. Tytöille kolisee poikia paremmin kirjallisuus – heille pokkari voi olla joissakin tilanteissa aikakauslehden korvike. Ylipäänsä kirjallisuus kiinnostaa tyttöjä selvästi enemmän, poikkeuksena kuitenkin oppi- ja tietokirjallisuus, joka lienee valtaosalle nuorista väistämätöntä pakkopullaa.

Mesettäminen peittoaa kännyn

Demin tutkimuksen mukaan mesettäminen on ohittanut tyttöjen maailmassa viestintävälineenä jopa kännykän. Netissä voi ottaa erilaisia rooleja; verkossa liikkuessaan epävarmat tytöt piiloutuvat itsevarmoja herkemmin roolien taakse. Silti tytöt suhtautuvat internetiin huomattavasti asiapainotteisemmin kuin pojat. Tytöt etsivät verkosta enemmän keskustelunaiheita ja vinkkejä arjen asioihin. Pojille puolestaan internet tarjoaa selvästi enemmän rentoutumista.

Tytöt suhtautuvat ylipäänsä melko laajakatseisesti eri mediaryhmiin – kaikki tuntuvat tarjoavan heille uutisia, keskustelunaiheita ja uutta tietoa. Pojat suhtautuvat mediaryhmien käyttömotiiveihin huomattavasti pragmaattisemmin ja maltillisemmin. Liekö taustalla se, että tyttöjä kiinnostaa laajasti ”kaikki”, kun taas pojat keskittyvät mieluummin asioihin, jotka liittyvät omaan kiinnostukseen ja harrastuspiiriin.

Vaikka sukupuolet eivät poikkea yleisessä suhtautumisessaan mainontaan, suhtautuvat tytöt poikia positiivisemmin mainontaan aikakauslehdissä, televisiossa ja elokuvissa. Poikia kiinnostaa mainonta kaupan sisällä, ja he suhtautuvat myös tyttöjä suopeammin radiomainontaan.

Pojat materialistisempia

Demin tutkimuksen mukaan tytöt kantavat jonkinasteista huolta tulevaisuudesta, ja he ovat maailmanparantajia. Pojat suhtautuvat maailmaan huomattavasti kyynisemmin. He eivät kanna huolta läheistensä turvallisuudesta samassa määrin kuin tytöt, ja soisivat tyttöjä hanakammin maahanmuuttajien pysyvän siellä missä ovat.

Poikien maailma on tyttöjen maailmaa materialistisempi; heille raha on kuluttamista varten ­- ja sitä on ansaittava nopeasti, vaikka perustamalla oman yrityksen. Pojat ovat kuitenkin tyttöjä varautuneempia – he haluavat mieluusti kuulla uusista asioista referenssejä ennen toimintaa ja uusiin virtauksiin he suhtautuvat huomattavasti tyttöjä kriittisemmin. Ja kun tytöt heittäytyvät tunteiden valtaan, pojat katselevat vierestä kauhusta kankeina.

Demin tutkimuksen mukaan lähes 70 prosenttia tytöistä uskoo tulevansa aivan varmasti tai toivottavasti joskus äidiksi. KMT Kuluttajan mukaan hieman useampi kuin joka toinen tytöistä haluaa tulevaisuudessa perheen. Vaikka sukupuolten välillä on monissa kohdin suuriakin eroja, useampi kuin joka toinen poikakin haluaa perheen. Lienee siis toivoa siitä, että eläkkeiden maksajia riittää tulevaisuudessa. Ja lisää toivoa tuo se, että vaikka tyttöjen ja poikien maailmat näyttävät olevan kaukana toisistaan, lähes puolet molemmista ryhmistä ei suostu allekirjoita sitä, että vastakkaista sukupuolta olisi vaikea ymmärtää.

Tarkasteltu ikäryhmä: 12-19-vuotiaat

 

Lähteet:
–  Demi-raportti: 12-19 -vuotiaiden tyttöjen ystävät, perhe ja tulevaisuus (TNS Gallup Oy)
–  KMT Lukija ja KMT Kuluttaja syksy 2005/kevät 2006
–  TNS Atlas tammi-joulu 2006 (puhelin) ja tammi-syys 2006 (kirje)

 

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta