11.4.2014 | Uutisarkisto

Pelillistämisen suosio kasvaa yritysten sisäisessä kehitystyössä

Pelillistämisen markkinan arvioidaan kasvavan edelleen: kokonaismarkkina saattaa vuonna 2016 olla jo 2,8 miljardia dollaria (M2 Research). Kun vielä muutama vuosi sitten 91 prosenttia pelillistämisen markkinasta muodostui kuluttajille suunnatuista viihteellisistä ja bränditunnettuutta rakentavista toteutuksista, on luku pudonnut nyt jo 62 prosenttiin. Vahvasti kasvava osa-alue (38 %) on yritysten oman toimintansa kehittämiseen tehtävät toteutukset. Pelillistämistä käytetään niin innovaatioprosesseissa, henkilöstön motivoinnissa kuin koulutuksessakin.  

Ideat kehiin, talteen ja käytäntöön

Rohkaisu ideointiin organisaation kaikilla tasoilla, ideoiden saaminen talteen ja edelleen käytäntöön on monessa yrityksessä haaste. Gartner arvioi, että vuoteen 2015 mennessä jo 50 % yrityksistä hyödyntää pelillistämistä innovaatioprosessissaan.

Yksi esimerkki pelillistämisen keinoja hyödyntävästä ideatoteutuksesta on vanhat aloitelaatikot korvannut VR:n Ideat kehiin -järjestelmä, jossa kuka tahansa voi tehdä ehdotuksen valitsemansa kanavan (netti, tekstari, puheviesti) kautta ja seurata sen arviointia ja eteenpäin menoa järjestelmän avulla. Joka ehdotuksesta palkitaan ja potentiaalisimmat ideat arvioidaan. Arvioitujen ideoiden esittäjät saavat arviointipisteitä, myös ideoiden edelleen kehittäminen kartuttaa pistetiliä – eli toimintaan liittyy statuspalkitsemista.

Lisää myyntiä, asiakastyytyväisyys ylös

Henkilöstön motivoinnissa tuloksellisempaan myyntiin tai asiakaspalveluun ovat perinteiset myyntikilpailut tai asiakaspalvelun puheluiden status-screenit edelleen käytössä. Niissä palkitseminen on usein rahallista. Mutta kun digitaalisuus ja sosiaalisuus kerran ovat jo osa arkeamme, voisimmeko hyödyntää näitä trendejä ja pelillistämisen keinoja myös oman henkilöstömme motivoinnissa tai uudenlaisessa innovoinnissa? Voisimmeko palkan lisäksi hyödyntää peukuttamista ja asiantuntijuuden nostamista palkitsemiskeinona?

Amerikkalainen terveydenhuollon softatalo Omnicare rakensi teknisille, erikoisosaamista omaaville asiakaspalvelijoilleen pelillisin keinoin asiantuntijuuteen perustuvia haastesarjoja, joiden ratkomisesta sai pisteitä eli statuspalkitsemista samalla, kun he palvelivat asiakkaitaan. Tulokset puhuivat puolestaan: asiakaspalvelun jonotusajat puolittuivat, asiakastyytyväisyys nousi ja henkilöstön pysyvyys parani merkittävästi. Avain menestykseen oli henkilöstön motivaation selvittäminen; asiantuntijoita ei motivoinut nopea palvelu, vaan oman osaamisen täysimääräinen hyödyntäminen ja asiantuntijuuden julkinen arvostus.

Yrityksen liiketoiminnallisten tavoitteiden (esim. myynnin kasvu, työn tekemisen tavan muuttaminen) lisäksi oman henkilökunnan eri ”segmenttien” työmotivaatioon vaikuttavien tekijöiden tunteminen onkin tärkeää pelillisen toteutuksen suunnittelussa. Kuulostaako tutulta; minkä muutoksen haluamme kohderyhmässämme eli henkilöstössämme tapahtuvan, mikä on tavoite? Keitä ovat työntekijämme, mikä heitä kiinnostaa ja motivoi? Näiden lähtötietojen pohjalta organisaatiot voivat ryhtyä miettimään uudenlaisia tapoja parantaa työmotivaatiota tai innostaa omaa porukkaa ideointiin, muillakin kuin rahallisilla täkyillä.
Tule kokeilemaan pelillistämistoteutuksia Dagmarin Future Labiin 12.-16.5.2014. Pyydä tarjous koko porukallesi (max 10 hlöä).

Satu Puumala

Satu Puumala

Lisää aiheesta