– Omakuvapostikortti on huikean inspiroiva palvelu, jossa on paljon kuluttajan elämää helpottavia elementtejä. Samalla se on viestinnän kannalta haastava kokonaisuus, koska tuotteen ominaisuudet ovat niin monipuoliset, kertoo Dagmarin Planning Director Mari Riipinen.
Omien valokuvien lisäksi kortteja on mahdollisuus teettää myös palveluun sisältyvän kuvapankin kuvista. Kortteja voi tilata vähintään kahdeksan kortin erissä, mutta yhden tai useamman kortin postituksen voi myös hoitaa suoraan verkkopalvelusta, jolloin kortti lähtee vastaanottajalle seuraavan postin mukana tai myöhemmin valittuna ajankohtana. Netistä lähetettävän kortin postimaksu on maksettu kaikkialle maailmaan.
Riipisen mukaan omakuvapostimerkkien tunnettuus on näistä kahdesta tuotteesta selkeästi parempi.
– Selvästi arvokkaampana tuotteena se liitetään ehkä selkeämmin erikoistilanteisiin. Hääparit ovat tärkeä kohderyhmä, samoin juhlavuottaan viettävät yritykset.
Luova ideariihi tykitti kohtaamis- ja viestintäideoita
Omakuvatuotteiden markkinoinnin suunnittelun työskentelymalliksi valittiin luova ideariihi, johon rekrytoitiin joukko Dagmarin strategisia suunnittelijoita ja media-asiantuntijoita. Osa heistä oli työskennellyt Itellan tiimissä useamman vuoden ajan, mutta mukaan haluttiin myös asiakkuustiimin ulkopuolisia ideatykkejä. Puolentoista tunnin ideariihi käynnistettiin lyhyellä, asiakkaan työstämällä tuote-esittelyllä, jonka jälkeen keskityttiin erilaisten kohtaamis- ja viestintäideoiden synnyttämiseen.
– Ideariihen keskeisiä oivalluksia oli se, että kun omakuvapostikorttiin oli ensin tutustunut, oli todella helppo keksiä konkreettisia esimerkkejä siitä miten palvelun avulla voisi helpottaa omaa elämäänsä, toteaa Riipinen.
Ryhmä kehitti hetkessä omakuvapostikorteille vinon pinon käyttötapoja: lomapostikortit reissun päältä nettikahvilasta käsin, rippilapsen kiitoskortit mummoille ja kummeille – jokaiselle omasta yhteisposeerauksesta, lapsen piirros skannattuna joulukortiksi, nimipäiväkortit kaikille kummilapsille yhdeltä istumalta, kutsukortit ristiäisiin tai muihin perhetapahtumiin.
– Ideoinnin helppoudesta syntyi näkemys siitä, että palvelun tunnettuuden kasvattaminen ja käytön aktivointi ovat tavoitteista keskeisimmät – vain tiettyyn käyttöyhteyteen tai sesonkiin liittäminen ei ole suositeltavaa.
Postimerkkien osalta ideariihessä nostettiin fokukseen niiden hankkiminen persoonalliseksi lahjaksi – arkillinen ikimerkkejä koettiin ekologiseksi ja sosiaaliseksi vaihtoehdoksi.
Ajatusten puntarointia co-create-hengessä
Ideariihi tuotti eritasoisia kohtaamisideoita, joista osa pystyttiin käynnistämään heti, osaa työstetään eteenpäin ja osaa Itella edistää omin voimin.
Markkinointipäällikkö Leena Sirkiän mukaan jatkokehitykseen siirrettiin muun muassa suoramarkkinointi otollisessa elämäntilanteessa oleville, kuten pyöreitä vuosia täyttäville ja pienten lasten vanhemmille.
Ideariihi-toimintamallin parhaaksi puoleksi todettiin se, että asioita ei valmistella liian pitkälle liian aikaisin, vaan asiakas osallistuu työstöön co-create- hengessä.
Sirkiä veisi yhdessä tekemistä vieläkin pidemmälle.
– Jatkossa luovaan ideariiheen voisi osallistua myös Itellan edustajia, jolloin pöydän ääreen saadaan vielä lisää näkökulmia ja toteutusmahdollisuuksia voidaan puntaroida samantien.
Lue lisää Postin omakuvatuotteista