3.9.2005 | Uutisarkisto

Radiokentän käänteet tammi-elokuussa 2005

Minkä radioaseman nimi muuttuikaan? Kuka osti kenet? Mihin suuntaan asemien tavoittavuusluvut ovat liikkeellä? Ketkä panostavat eniten radiomainontaan? Koostimme yhteenvedon, jolla voit päivittää tietosi radiokentän tämän vuoden kuulumista.

Metroradiot lanseerasi huhtikuussa Suomi PLUS -kanavan paikalle Metro FM -radioaseman, jota voi kuunnella pääkaupunkiseudun lisäksi Siuntiossa, Hyvinkäällä ja Sipoossa. Erityisesti 80-luvun musiikkiin painottuva kanava havittelee 100 000 kuulijaa vuoden loppuun mennessä. Radio SuomiPop puolestaan hiljeni Mikkelissä ja Mäntyharjulla.

SBS:lle uusi omistaja

Porvoolainen Radio Foni liittyi SBS-ryhmän Iskelmä-ketjuun ja aloitti tammikuussa lähetykset nimellä Iskelmä Porvoo. Elokuussa Kiss FM uudisti ilmeensä ja äänimaailmansa. Aamushow palasi takaisin pitkän tauon jälkeen muun muassa Eppu Salmisen vetämänä. Kanavan soittolistat painottuvat jatkossa uuteen musiikkiin.

Koko SBS-ryhmä saa uuden omistajan, kun Euroopan toiseksi suurin tv-yhtiö Permira sekä pääomasijoittaja Kohlberg Kravis Roberts ostavat SBS Broadcastingin.

Suomessa SBS-ryhmään kuuluvat Kiss FM, Radio City, turkulainen Radio Sata, tamperelainen Radio 957, oululainen Radio Mega, Radio Jyväskylä sekä Iskelmä-radioasemien ketju. Myös Voice TV ja Canal+ ovat SBS:n omistuksessa. Voice TV:n rinnalle on suunnitteilla suurimmissa kaupungeissa kuuluva The Voice -radiokanava.

Almalle Sävelradio, Hesarille Radio Helsinki

Silloiseen Alma Media -konserniin kuulunut Oy Suomen Uutisradio Ab osti tammikuussa Sävelradion. Konserniin kuului entuudestaan jo Radio Nova. Alma Media myi Broadcasting-yksikön myötä myös radiotoimintansa tammikuun lopussa Bonnierille ja Proventukselle. Nova tavoittaa viikoittain noin 1,7 miljoonaa kuulijaa, Sävelradio noin 400 000.

Loppukeväästä Helsingin Sanomat osti pääkaupunkiseudulla kuuluvan Radio Helsingin, joka tavoittaa viikoittain noin 50 000 kuulijaa. Kaupan yhteydessä kerrottiin kanavan tavoitteesta nousta ykköseksi nuorten parissa.

Kokonaistavoittavuus säilynyt

Kansallisen Radiotutkimuksen maalis-toukokuun aineiston mukaan kaupallisten radioiden kokonaistavoittavuus on säilynyt samalla tasolla kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Nyt käydään yhä tiukempaa kisaa asemien kesken.

Radio Nova on jo pidempään menettänyt kuulijoita; vuoden takaisista kuulijamääristä on tultu alas yhdeksän prosenttia. Sävelradion osuus kuuntelijoista on kasvanut viimevuotisesta, mutta edelliseen tutkimusjaksoon verrattuna kuuntelijamäärät ovat hieman miinuksella. Jatkossa odotellaan uuden omistajan vaikutuksia.

KissFM on petrannut kuuntelijalukujaan jonkin verran edellisistä tuloksista, mutta silti eroa viime vuoteen on yli 10 prosenttia. Suurinta siirtymää on tapahtunut naiskuuntelijoiden keskuudessa.

Radio City jatkaa hyvässä vauhdissa

Radio City kirjasi kuuntelijamäärien kasvua edelliseen vuoteen peräti 28 prosenttia. Iskelmäradio on saanut vuodessa reilut 80 000 kuulijaa.

SuomiPopin kuuntelijakunta on kasvanut melkoisesti edellisistä tuloksista, mutta viime vuoteen suhteutettuna kasvu on maltillisempaa. Grooven kuuntelijaluvut ovat laskussa, Classicin nousussa.

Metro FM on nyt ensimmäistä kertaa mukana alueellisessa tutkimuksessa. Sen viikkokuuntelijamäärä on asettunut 43 000 paikkeille. Vertailun vuoksi kerrottakoon, että Radio Helsingillä on kuulijoita 52 000 (kasvua 30 %) ja Iskelmäradiolla 99 000 (kasvua 15 %).

Tammi-heinäkuussa radiomainontaan panostettiin noin 25 miljoonaa euroa eli suurin piirtein saman verran kuin edellisenä vuonna vastaavaan aikaan. Merkkimainostajista Teliasonera, Maan Auto ja Eniro Finland ovat olleet tähän mennessä vuoden kolme suurinta radiomainostajaa.

Lähde: Finnpanel / KRT maalis-toukokuu 2004 ja 2005

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta