Radiokenttä elää murroksessa (17.2.2000) |
Uusia radioasemia putkahtelee aalloille, vanhat asemat vaihtavat myyntiyhtiötä tai ketjuuntuvat uudelleen, osa paikallisradioista laajenee osavaltakunnallisiksi ja osa osavaltakunnallisista väittää olevansa valtakunnallisia. Muutosten keskellä Kansallinen radiotutkimus (KRT) ei tahdo pysyä ajan tasalla. Puhumattakaan mainostajista. Ja kuka niitä digiradioita kuuntelee?
|
Mainosmarkoista taistelee tällä hetkellä 50 paikallisradiota, vajaat 10 osavaltakunnallista radiota ja yksi valtakunnallinen asema, Radio Nova. Osavaltakunnallisten asemien potentiaaliset kuulijamäärät vaihtelevat 1,3-2,6 miljoonan välillä, ja Radio Novan potentiaali on 4,3 miljoonaa. Vanhoista asemista Classic FM kuuluu nyt 11 paikkakunnalla, Kiss FM 13 paikkakunnalla, Radio NRJ yhdeksällä. Groove FM on saanut luvan neljälle paikkakunnalle ja Radio Day kuudelle. Täysin uusia osavaltakunnallisia radioita ovat venäjänkielinen Radio Sputnik ja Star FM. Lisäksi Lapin matkailuradio on saanut toimiluvan, mutta lähetyksiä ei ole vielä käynnistetty. Radiomainonnan myyntiyhtiöitä on tällä hetkellä kaksi: Radiobooking välittää mainontaa 41 asemalle ja SBS-ketju 8 asemalle. Digitaaliradioluvista käy parhaillaan kiivas taistelu. Ylen Peili, Aino ja Klassinen kanava ovat jo käynnistäneet ohjelmatoiminnan. Kuuntelijoista vain on pulaa, sillä digiradiolähetyksiä voi kuunnella vain digitaalisella radiolla tai internetin kautta. Toistaiseksi digiradioita on myyty Suomessa muutamia kymmeniä. Radion kuunteluun käytettiin vuonna 1999 keskimäärin kolme tuntia kymmenen minuuttia päivässä (kaikki yli 9-vuotiaat). Määrä on vähentynyt yhdeksällä minuutilla edelliseen vuoteen verrattuna. Työpaikkakuuntelu on lisääntynyt ja kotikuuntelu vähentynyt. Viikon aikana kuunnellaan keskimäärin kahta kanavaa. |