Ruokala.com laajenee verkosta ja Kauppalehdestä MTV3-kanavalle (20.12.2001) |
Lokakuussa 2000 verkkopalveluna käynnistynyt Ruokala.com laajenee televisio-ohjelmaksi 3. tammikuuta alkaen. Kaupunkilehdistä tunnetuksi tullut Aktivist ryhtyy puolestaan julkaisemaan Aktivist Rafla -nimistä ammattilehteä ravintola-alan ammattilaisile. Lue yhteeveto ruokamedioiden nykyisestä tilasta.
|
Ruokala.com-verkkopalvelulla on lähes 7000 rekisteröitynyttä kävijää. Viikkokävijöitäkin on suurinpiirtein saman verran. Uutta Ruokala.com-ohjelmaa Ruokala.comille odotetaan 450 000 katsojaa ja Kokkisodalle 700 000. Toukokuun alussa jatkavalle Soppamiehelle 500 000. Soppamieskin esitetään MTV3:lla, sunnuntaisin klo 19.30-20.00. Soppamiehessä huippukokki Harri Syrjänen käy loihtimassa aterioita tavallisten ihmisten kotona. MoonTV:llä jatkuu nuorisolle suunnattu ruokaohjelma, Mustapippuri. Jokainen jakso ajetaan ulos keskimäärin viidesti viikossa. Aikakauslehtien puolella ei ainakaan toistaiseksi ole luvassa uutuuksia. Ruoka on useimpien naisten- ja perhelehtien kestoaihe. Puhtaasti ruokaan ja ruokajuomiin keskittyvät lehdet, Glorian Ruoka & Viini sekä Viini-lehti jatkavat ensi vuonna. Sen sijaan ammattilehtien joukkoon on tullut kaksi uutta ruokalehteä: Aktivist Rafla sekä Ruokalehti. Aktivist Rafla postitetaan valtakunnallisesti ravintola-alan ammattilaisille, A-oikeudet omaaviin ravintoloihin. Lehteä jaetaan myös ammattitapahtumissa, kuten Haaga Studia Restonomissa ja ViiniExpossa. Aktivist Rafla sisältää mm. alan tutkimustuloksia, trendejä, henkilöhaastatteluja ja case-artikkeleita. Ruokalehti esittäytyy "suomalaisen elintarvikeverkon sisäisen ja keskinäisen tiedon, vuoropuhelun sekä yhteistyön lisäämisen äänenkannattajaksi". Painoksesta 20 000 kpl postitetaan osoitteellisena ja 30 000 jaetaan yritysjakeluna. Muista ammattilehdistä A la Carte, Aito Kokki, Aromi ja Hyvä Ateria jatkavat kuten aiemmin. Kärkimedian sanomalehdet tarjoavat mahdollisuuden ostaa ilmoitustilaa pakettina 3-30 sanomalehden ruokasivuilta. Verkossa uusin ruokamedia on SoneraPlazan GourmetPlaza, johon myydään mainontaa toisin kuin Ruokala.comin sivuille, jonka "mainostilat" on varattu sponsoreille. Ensi vuonna järjestetään ainakin kaksi ruokaan keskittyvää messutapahtumaa: Ruoan ympärillä pyörii yhä useampi media, sillä ruoan ympärillä liikkuu myös yhä enemmän rahaa. Kotitalouksien ruokamenot ovat kasvaneet viimeisen 15 vuoden aikana noin 10 miljardilla markalla; vuonna 1999 ruokaan käytettiin peräti 45 mrd markkaa. Yhä useampi suomalainen pyrkii selviämään arkisin ruoanlaitosta mahdollisimman nopeasti ja helposti, kun taas viikonloppuisin halutaan loihtia jotain erikoista. Ruoan valinnassa kiinnitetään entistä enemmän huomiota ruoan terveellisyyteen: vihannesten ja hedelmien käyttöä pyritään lisäämään, rasvan ja suolan käyttöä vähentämään. Lähde: Keittiö 2001 -tutkimus, Gallup Elintarviketieto |