4.3.2010 | Uutisarkisto

Saako olla omenanmakuinen tabletti? Osa II

Dagmarin Strategic Planner Jarkko Vepsäläinen kertoi viime Mediaviestissä  Apple iPadin nostattamasta kohusta, tablet-laitteista ja niiden taustoista, mobiiliapplikaatioista sekä käyttöliittymien tulevaisuudesta. Nyt hän kokoaa yhteenvedon teknologisen kehityksen vaikutuksista markkinoijalle.

Voi olla, että Applen iPad ei tule olemaan menestys puutteidensa vuoksi, mutta tablet-laitteiden saapuminen markkinoille ei jää siihen.Microsoftilla ja monilla tietokonevalmistajilla on omat näkemyksensä niiden oikeasta muodosta. Kirjakauppias Amazoniakaan ei saa unohtaa, sillä juuri kyky hyödyntää elektronisesti kirjoja on todennäköisesti yksi tablet-laitteiden menestyksen kulmakivistä. Lisäksi Amazonilla on sekä perinteisellä puolella verkkokauppojensa kautta että elektronisella puolella oman tablet-laitteensa Kindlen myötä markkinoilla vahva asema.

Tablet-laitteiden ja tehokkaampien mobiilipäätelaitteiden yleistyessä myös applikaatiot yleistyvät, sillä niillä pystytään monessakin tilanteessa tarjoamaan ylivertainen käyttö- ja palvelukokemus asiakkaalle.

Yhä useammassa mainoskampanjassa on otettava huomioon applikaatioiden tuomat mahdollisuudet verkkokampanjoissa ja hyödynnettävä niitä ennakkoluulottomasti. Pelkästään Gartnerin tutkimusten luvut kertovat selvää kieltään siitä, että applikaatiot ovat tulleet tietyllä tapaa jäädäkseen ja näyttelevät vahvaa osaa hyvinkin monen kampanjan verkkotekemisessä.

Multitouch-käyttöliittymien yleistyessä mobiileissa päätelaitteissa ja tableteissa vaatimukset nousevat myös verkkosovelluksissa. Kosketusnäytöt ja multitouch-ohjainalustat alkavat tehdä tuloaan myös tietokoneiden puolelle.

Käyttöliittymien rooli kasvaa verkkosivustojen suunnittelussa entisestään. On pystyttävä käsittelemään entistä enemmän sisältöjä ja tarjoamaan ne käyttäjälle oikeassa kontekstissa.

Nuoret verkonkäyttäjät kuluttavat entistä enemmän aikaa virtuaalimaailmojen ja verkkopelien parissa. Nämä palvelut ovat kuitenkin pääasiassa viihdettä ja käyttäjät saattavat kokeilla useitakin palveluita ennen kuin päätyvät valitsemaan itselleen sopivan. Tämä pitää palveluiden kehittäjät varpaillaan ja pakottaa heidät etsimään parhaita konventioita palveluihinsa. Käyttäjät toisin sanoen äänestävät hiirellään, eli jos palvelu ei pelaa, he vaihtavat parempaan.

Monet verkkopelit ovat erittäin hedelmällisiä tutkia nimenomaan käyttöliittymäsuunnittelun kannalta. Siellä monessakin tapauksessa parhaat konventiot palkitaan suurella määrällä käyttäjiä, jotka ovat vielä valmiita maksamaan verkkosisällöstä.

Erittäin hyvä esimerkki on hieman aikuisempaan makuun suunnattu, avaruuteen sijoittuva massiivimonipeli Eve Online. Peli on todella monimutkainen ja saattaa vaatia viikkoja opettelua ennen kuin se palkitsee käyttäjänsä. Samalla se pitää sisällään täydellisen talousjärjestelmän ja niin massiivisen määrän informaatiota, tehtävää, kerättävää, löydettävää ja ideoitavaa, että ellei käyttöliittymä olisi toimiva, ei pelin opettelu olisi yksinkertaisesti mahdollista ja käyttäjät vaihtaisivat parempaan.

Jotta markkinoija pysyy mukana kehityksessä ja näkee, mitä verkossa tuleman pitää on syytä hypätä rohkeasti mukaan ja kokeiltava verkon tarjoamia mahdollisuuksia. Niin pienin tai suurin panoksin kuin rohkeutta riittää ja järki sanoo. Ei pelkästään siksi, että saisi nopeasti jotain toimivaa ja tyylikästä yhteen kampanjaan, vaan oppiakseen toimimaan näiden täysin uusien verkon lainalaisuuksien kanssa.

Kehityksen nopeaa vauhtia ei kannata säikähtää. Käyttöliittymien muutos, applikaatioiden vahva kasvu ja tablet-laitteiden saapuminen markkinoille ovat vain pieni osa kehitystä ja silti myös ne tulevat jälleen kerran muuttamaan verkkokampanjoinnin pelisääntöjä. Ne tarjoavat jo nyt ihan uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia niille, jotka uskaltavat lisätä kierroksia koneeseen.

Jarkko Vepsäläinen

Jarkko Vepsäläinen

Lisää aiheesta