19.3.2005 | Uutisarkisto

Sanoma Kaupunkilehtien tavoitteena pääkaupunkiseudun markkinajohtajuus

Sanomalehdet hakevat nyt rajua kasvua ”kaupunkilehtikakusta”. Panostukset mediaryhmään kasvoivat viime vuonna yli kahdeksan prosenttia. Erityisesti päivittäistavarakauppiaiden mainoseurot kiinnostavat. Huhtikuussa uutena haastajana aloittaa Sanomien Kaupunkilehti Kymppi. Sanomatalossa pidetyssä esittelytilaisuudessa arvioitiin, että vuonna 2010 kaupunkilehtien ilmoitusvolyymi ohittaa jo aikakauslehtien volyymin.

Kaupunkilehti Kympistä saadaan ensimmäisenä markkinoille Itä-Helsingin painos. Kesän jälkeen ryhdytään julkaisemaan neljää muuta kotiin kannettavaa painosta: Länsi-Helsinki, Pohjois-Helsinki, Espoo/Kauniainen ja Vantaa.

Tabloid-kokoinen Kymppi ilmestyy maanantaisin ja torstaisin. Päivittäistavarakauppa ry:n tietojen mukaan päivittäistavaraostoista tehdään ylivoimaisesti suurin osa perjantaisin. Perjantai on ollut nousussa jo viimeiset kolme vuotta, mutta myös torstai on parantamassa asemaansa. Lauantain suosio on puolestaan laskussa.

Vaatimattomasti Suomen parhaaksi

Monien kaupunkilehtien ongelmana on pidetty uskottavuuden puutetta, osa on toimitettu hyvinkin amatöörimäisesti. Kaupunkilehti Kymppi aikoo panostaa journalistiseen tasoon, räväkkyyteen sekä aktiivisuuteen. Markkinoille luvataan Suomen parasta kaupunkilehtien sisältötuotantoa – ja sitä kautta vastinetta mainostajien rahoille. Sloganiksi on valittu lasautus ”Lehti, josta lukija maksaisi jos voisi”.

Mainonnan ja toimituksellisen aineiston suhde on 50/50, kun alan lehdillä se on yleensä 60/40 – joillain jopa 70 prosenttia sisällöstä on mainontaa.

Lukittujen alaovien keskikaupungillekin päästään, kun jakelu annetaan Postin hoidettavaksi.

Kolmannes Suomen kaupunkilehtimarkkinoista?

SanomaWSOY perusti syksyllä Sanoma Kaupunkilehdet Oy:n ja osti Uutislehti 100:n sekä Kellokas- ja Hyvinkään Kellokas -lehdet. Vuodenvaihteessa myös Itäväylä siirtyi Sanomien leiriin.

Viisi kertaa viikossa ilmestyvän Uutislehti 100:n jakelumäärää on kasvatettu viime syksystä. Lehden sisältöä ja rakennetta on skarpattu ja ilmoitustuotteita uudistettu. Lehteä jaetaan muun muassa liikennevälineissä ja asemilla.

Nyt Sanoma Kaupunkilehtien markkinaosuus pääkaupunkiseudulla on noin kahdeksan prosentin luokkaa, mutta kunnianhimoisena tavoitteena on markkinajohtajuus. Kaikista maamme kaupunkilehdistä pyritään lohkaisemaan vuoteen 2007 mennessä 30 prosentin markkinaosuus. Myös Kehä III:n ulkopuolella olevat kehyskunnat kiinnostavat.

Alueuutiset viihteellisemmäksi

Keski-Uusimaa-konserni osti marraskuussa Jantonin lehtiryhmän, johon sisältyi muun muassa Alueuutiset. Lehden sisällön on luvattu kehittyvän viihteellisempään suuntaan. Alueuutiset jaetaan koteihin keskiviikkoisin ja lauantaisin.

Ennestään Keski-Uusimaa-konsernilla oli pääkaupunkiseudulla Helsingin Uutiset, Vantaan Sanomat, Nurmijärven Uutiset, Riihimäen Viikkouutiset, Hyvinkään Viikkouutiset, Tuusulanjärven Viikkouutiset ja Mäntsälän Viikkouutiset.

Keskiviikkoisin ja sunnuntaisin kotiin jaettava Helsingin Uutiset syntyi vuoden 2003 alussa, kun MaTaPuPu, Länsi-Helsingin Uutiset ja Itä-Helsingin Uutiset yhdistyivät. Lukijamäärä ei ole tiedossa, sillä lehti ei ole mukana AMT-tutkimuksessa.

Kaiken takana on kaupan mainonta

AMT-tutkimuksessa mukana olevista lehdistä Alueuutiset tavoittaa pääkaupunkiseudun lukijoista vajaat 40 prosenttia. Toiseksi paras peitto on Metrolla. Jaetulla kolmannella sijalla ovat Uutislehti 100 ja Länsiväylä.

Alueuutisten, Helsingin Uutisten ja Länsiväylän ilmoitustuotoista kaupan ryhmittyvät tuovat 60-70 prosenttia. Seuraavina tulevat erilaiset palvelut kuluttajille sekä huvit, mutta molempien osuudet jäävät reilusti alle 10 prosentin.

Myös Metron ja Uutislehti 100:n ilmoittajista kaupan ryhmittymät on suurin toimiala, vaikka osuus onkin vain kolmannes. Telepalvelut on toiseksi suurin toimiala noin 15 prosentin osuudella.

Sanoma Kaupunkilehdet Painos
Kaupunkilehti Kymppi 435 000
Uutislehti 100 90 000
Itäväylä 45 300
Kellokas (Järvenpää, Kerava, Tuusula) 47 500
Hyvinkään Kellokas 26 500

Keski-Uusimaa -konsernin kaupunkilehdet
Alueuutiset 410 000
Helsingin Uutiset 275 000
Länsiväylä 125 000
Vantaan Sanomat 93 900
Tuusulanjärven Viikkouutiset 50 400
Nurmijärven Uutiset 22 000
Hyvinkään Viikkouutiset 26 500
Riihimäen Viikkouutiset 22 000
Tamperelainen 136 400
Turkulainen 129 280
Vihdin Uutiset 14 000
IltaLohja 27 750
Ilta-Uusimaa 45 000
Karkkilalainen 11 000
Lahden Viikkouutiset 60 000
Nastolan Viikkouutiset 7 000
Asikkalan Viikkouutiset 4 200
Mäntsälän Viikkouutiset 11 000

Muita Kympin kilpailijoita pk-seudulla:
City-lehti, Helsingin painos 85 000  (noutolehti)
EE-Mail 103 000
Haagalainen 20 000
Itä-Vantaan Sanomat 54 755
Kallio ja Ympäristö 28 000
Kamppi-Eira 28 000
Kaunis Grani 15 000
Kaupunki Sanomat 40 000 (noutolehti osittain)
Kirkkonummen Sanomat 25 500
Klaukkala-lehti 15 600
Koillis-Helsingin LähiSanomat 42 000
Käpylä-lehti 18 000
Lauttasaari-lehti 14 000
Lepuski 18 000
Länsi-Vantaan Sanomat 34 320
MunkinSeutu 30 000
Mäntsälän Uutiset 8 250
Nurmijärven Uutiset 21 650
Nöjesguiden 80 000 (noutolehti)
Oulunkyläinen ja Pohj. esikaupungit 23 000
Puoli Kaupunkia 156 400
Ruoholahden Avain 17 000
Ruoholahden Sanomat 30 000
Siltasaari 12 500
SixDegrees 40 000 (noutolehti)
Tanotorvi 32 000
Tapiola 32 000
Tapiolan Lähiseudun Asiakaslehti 53 000
Töölöläinen 25 500
Uusi Espoo 100 000
Voima 50 000 (noutolehti)
Vuosaari-lehti 16 500

Noutolehdet Johnny Kniga ja Vapaa-aika lopettivat ilmestymisensä vuoden lopussa.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta