27.3.2003 | Uutisarkisto

Sanomalehdet ja ilmaisjakelulehdet yhteistyöhön Ruotsissa

Sanomalehdet ja ilmaisjakelulehdet yhteistyöhön Ruotsissa (27.3.2003) Ruotsissa mainosmarkkinoiden suvantovaihe on saanut sanoma- ja ilmaisjakelulehdet yhdistämään voimansa. Päivälehdet, iltapäivälehdet ja ilmaisjakelulehdet ovat muodostaneet yhteisiä lehtipaketteja, jotka tarjoavat mainostajille jopa lähes 50 %:n säästöjä. Metro ja Schibsted lanseerasivat joulukuun alussa Stockholm Trippel -paketin ja Bonnier kuukautta myöhemmin Stockholmspaketin. Trippelin muodostavat Svenska Dagbladet, Aftonbladet ja Metro. Stockholmspaketiin kuuluvat […]

Sanomalehdet ja ilmaisjakelulehdet yhteistyöhön Ruotsissa (27.3.2003)

Ruotsissa mainosmarkkinoiden suvantovaihe on saanut sanoma- ja ilmaisjakelulehdet yhdistämään voimansa. Päivälehdet, iltapäivälehdet ja ilmaisjakelulehdet ovat muodostaneet yhteisiä lehtipaketteja, jotka tarjoavat mainostajille jopa lähes 50 %:n säästöjä.

Metro ja Schibsted lanseerasivat joulukuun alussa Stockholm Trippel -paketin ja Bonnier kuukautta myöhemmin Stockholmspaketin. Trippelin muodostavat Svenska Dagbladet, Aftonbladet ja Metro. Stockholmspaketiin kuuluvat puolestaan Dagens Nyheter, Expressen ja Stockholm City.

Molemmat paketit kertovat tarjoavansa kolme kokosivua yhdellä hinnalla.

– Stockholm Trippelin lehdissä kolme kokosivua erikseen ostettuna maksaisi listahinnoin SEK 260 766, nyt pakettihinta merkitsee 47 %:n säästöä, kertoo Dagmarin vientiyksikön mediasuunnitelija Elina Koivusalo.

Stockholmspaketin tarjoamaa säästöä on Koivusalon mukaan vaikeampi laskea, sillä hinta riippuu siitä, missä osiossa mainostetaan. Erikseen ostettuna nelivärinen kokosivun ilmoitus tulee paikassa kuin paikassa maksamaan listahinnoin yli SEK 200 000, josta uusi pakettietu tarjoaa mainostajalle nyt yli 40 %:n säästön.

Molemmilla paketeilla on erilaisia variaatiomahdollisuuksia sekä alennuksia.

Pakettien tavoittavuudesta on liikkeellä erilaista tietoa. Trippeliä on tarjottu lähinnä vähittäiskaupalle, joka voi sen avulla tavoittaa 880 000 nettolukijaa. Stockholmspaket on kohdistettu vähittäiskaupan lisäksi muun muassa seuraaville toimialoille: matkailu, huvit, moottori ja koulutus. Stocholmspaket ilmoittaa tavoittavansa 901 000 tukholmalaista.

– Erityisesti mediatoimistot suhtautuvat epäillen Stockholm Cityn peittolukuihin. Esimerkiksi Thomas Juréhn Ruotsin Mediaedge:cia:lta on arvioinut, että Stockholmspaketin todellinen lukijamäärä on 800 000, toteaa Koivusalo.

Bonnier lanseerasi Stockholm City -ilmaisjakelulehden lokakuussa 2002 Metron kilpailijaksi. Lehti perustettiin Bonnierin aikaisemman lehden, Avisenin, raunioille. Avisen aloitti 1997 ja tuotti tappiota, kunnes se lakkautettiin noin puolitoista vuotta sitten. Pitkään oli suunnitteilla myös DN City, joka hyllytettiin vuoden 2000 alussa.

Bonnier tarvitsi kipeästi uutta ilmaisjakelulehteä, sillä Dagens Nyheter ja Expressen tuottavat tappiota samalla kun Metro on saanut yhä suuremman osuuden Tukholman alueen mainoskakusta. Bonnier on rekisteröinyt myös kaksi uutta City-nimeä: Skåne City (Malmö) ja Väst City (Göteborg). Metrolla on jo lehdet näillä alueilla.

Stockholm City on lähtenyt hyvin liikkeelle, lukijamäärä on kasvanut viime syksystä kovaa vauhtia. Viikolla 7 tehdyn tutkimuksen mukaan Metrolla on nyt 492 000 lukijaa ja Stockholm City -lehdellä jo 306 000.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta