Dagmar

Sävelradiosta, Iskelmäradiosta ja Sport FM:stä ensimmäiset valtakunnalliset tavoittavuusluvut (13.12.2001)

Sävelradio, SuomiPOP ja NRJ nappaavat kukin 3 % kaikesta yli 9-vuotiaiden suomalaisten radiokuunteluun käyttämästä ajasta. KissFM:n osuus on 6 %, Iskelmäradioiden 2 % ja Classic FM:n 1 %. Suurinta, 16 %:n kanavaosuutta, hallitsee edelleen Radio Nova.

Sävelradio tavoittaa viikoittain 340 000 yli 9-vuotiasta suomalaista, Iskelmäradiot 334 000 ja Sport FM 88 000. Sport FM:n tavoittavuus on vielä sen verran pieni, että kanavaosuutta ei voida laskea.

Sävelradion kuuntelijoista jopa 60 % on yli 45-vuotiaita. Iskelmäradioiden kuuntelijaprofiili painottuu voimakkaammin myös 25-44-vuotiaisiin.

Kaupalliset radioasemat ovat ohittaneet Ylen viikkotavoittavuudessa. Ylivoimaisesti suurin voittaja on SuomiPOP, joka on kasvattanut viikkotavoittavuuttaan keväästä peräti 64 %.

Radio Nova menee vahvasti eteenpäin, kasvua kevään lukuihin 9 %. Samoin NRJ ja Kiss FM ovat petranneet keväästä 5-7 %.

Lähde: KRT, syys-marraskuu 2001, valtakunnallinen laaja