Sponsori voi tarjota hyödyllistä lisäsisältöä
Vielä muutama vuosi sitten sponsorointi internetissä tarkoitti monelle lähinnä pitkäaikaista bannernäkyvyyttä saitin yläkulman nappipainikkeissa. Kyse oli puhtaasta sponsoroinnista ilman sen suurempaa vaikutusta saitin sisältöön. Nappipainike oli sen verran pieni, että vain harvoin siihen mahtui muuta kuin mainostajan logo.
Tänä päivänä sisältöyhteistyö, ns. asiakumppanuus, on selvästi yleistynyt. Esimerkkejä löytyy runsaasti muun muassa Oikotieltä ja Soneraplazan Matkalaukusta. Parhaimmassa tapauksessa kumppani tarjoaa verkkopalvelun käyttäjille paljon hyödyllistä lisäsisältöä. Esimerkiksi hakiessaan asuntoa käyttäjä voi samalla hakea tietoa asuntolainoista.
Parantavat brandin suosituimmuutta
Kansainväliset tutkimukset osoittavat nettisponsoroinnin tehon.
Dynamic Logic -tutkimusyhtiö on tutkimuksissaan todennut, että sponsorointielementtejä sisältävät nettikampanjat toimivat paremmin kuin tavalliset kampanjat.
Analyysit osoittavat, että kuluttajat pystyvät enenevässä määrin yhdistämään sponsoroinnin oikeaan brandiin ja että tällä yhteydellä on positiivisia vaikutuksia muun muassa spontaaniin ja autettuun tunnettuuteen, brandipreferenssiin sekä osto-/kokeiluaikomukseen. Tulokset perustuvat yli 750 nettikampanjan tai -näkyvyyden analysointiin.
Tutkitut sponsorointikampanjat olivat muihin kampanjoihin verrattuna keskimäärin 50 % tehokkaampia edistämään brandin asenteita ja suosituimmuutta ja 35 % parempia branditunnettuuden kehittämisessä. Nämä luvut eivät kuitenkaan ota huomioon kustannusten eroja.
Sponsorointi internetissä ei ärsytä
Sponsorointi internetissä on lisännyt suosiotaan myös sen vuoksi, että se ei yleensä ärsytä, päinvastoin se voidaan kokea hyvinkin positiivisena. Suomessa sponsoroinninomainen esiintyminen netissä on hiljalleen yleistynyt.
– Ideoimme ja rakennamme sponsorointikuvioita ja sisältökumppanuuksia osana vuosisuunnittelua. Tällaisia ratkaisuja ei kannata rakentaa vain yksittäisiin kampanjoihin, kommentoi Dagmarin suunnittelupäällikkö Minna Leikas.
Sponsorointi kannattaa siis tälläkin puolella tehdä pitkäjänteisesti ja integroituna muuhun markkinointiin.
– Integroitu markkinointi on kaunis ajatus, mutta valitettavan harvoin se vielä käytännössä toimii. Internetin sponsorointikin on osa markkinoinnin kokonaisuutta, toteaa Dagmarin asiakkuusjohtaja Tuija Wikström.
Liigapörssin kautta Soneran palveluun
Sonera on toiminut kohta lähes vuoden ajan Iltasanomat.fi:n Liigapörssin sisältökumppanina. Leikas kertoo sisältökumppanuudesta:
– Kaudella 2003-2004 Liigapörssi-peliin on voinut osallistua myös kännykällä – mutta vain Soneran liittymästä. Liigapörssi on osa viime kaudella suuren suosion saanutta Soneran SM-liiga -tulospalvelua, joka tarjoaa mm. kiekkouutisia ja reaaliaikaisia väliaikatuloksia liigaotteluiden tapahtumista. Liigapörssi löytyy Sonera Plazan mobiilivalikosta. Sonera tuo palvelunsa oikeassa paikassa kohderyhmän käytettäväksi. Liigapörssissä Sonera tavoittaa jatkuvasti kuukausitasolla 100 000 jääkiekosta kiinnostunutta. Yhteistyöhön sisältyy lisäksi laajasti näkyvyyttä Liigapörssi-sivustolla sekä Liigapörssin omassa mainonnassa.
Kokemukset ovat olleet positiivisia.
– Liigapörssin kautta SM-liiga tulospalveluun on tutustunut kuukausittain tuhansia uusia kävijöitä. SM-liiga tulospalvelun kymmenistä tuhansista käyttäjistä moni on myös intoutunut porukalla pelaamaan Liigapörssiä eli hyöty on ollut kaksisuuntainen. Paras palaute on kuitenkin ollut käyttäjien aktiivisuus, joka ylitti kovat tulostavoitteemme, kommentoi Soneran markkinointisuunnittelija Sanna Kanto.
Sponsoroidut haut internetissä on myös kasvava bisnes, lue tästä aiheesta lisää Mediaviestistä huhtikuussa.
Lähde: New Media Age, 15 January 2004