4.6.2015 | Uutisarkisto

Snapchat tarjoaa monia tapoja tavoittaa nuoret

Snapchat on valokuvaviestipalvelu, joka mahdollistaa reaaliaikaisen sisällön jakamisen. Puhelinlaskussa säästämisen lisäksi palvelu tarjoaa nopean tavan kommunikoida ja jakaa sisältöä. Lähettäjä saa päättää, kuinka monta sekuntia viestit eli ”snäpit” viipyvät vastaanottajan puhelimessa. Maksimiaika on 10 sekuntia, jonka jälkeen viesti tuhoutuu.

Kuvien ja videoiden ottamisen lisäksi Snapchatilla on myös muita ominaispiirteitä, joista suosituin on Snapchat Stories. Sen avulla yksittäisiä kuvia tai videoita voi liittää omaan tarinaansa, joka on nähtävillä 24 tunnin ajan. Stories on siis kokoelma käyttäjän snäppejä.

Snapchatin mahdollisuudet & hyödyt markkinoijalle

Parhaassa tapauksessa Snapchat voi tarjota tehokkaan ja edullisen tavan erottua ja tavoittaa halutut milleniaalit. ”Some-julkkikset” ovat jo jalkautuneet Snapchatiin ja tehneet menestyksekkäitä sopimuksia eri markkinoijien kanssa.

Sisällön aikaherkkyyden takia Snapchatin käyttäjien sitoutuminen on erittäin suurta. Paitsi jäämisen pelko on uniikki myyntivaltti. Se erottaa Snapchatin muista alustoista, joissa sisältö on löydettävissä myöhemmin uudelleen. Käyttäjät kokevat pakolliseksi katsoa sisällön heti, koska se on mahdollista ainoastaan rajatun ajan. Brändeille Snapchat on paikka vangita yleisöt, jotka etsivät aktiivisesti eksklusiivista sisältöä.

Mitä Snapchatissa kannattaa jakaa ja kuinka palvelusta saa suurimman hyödyn?

1.  Alennukset

Seuraajille voi tarjota lyhytaikaisia alennuksia Stories-ominaisuuden avulla. Käyttäjät pystyvät katsomaan niitä 24 tunnin ajan rajattomasti ja lunastamaan tarjouksen esimerkiksi näyttämällä kuvaa puhelimellaan tuotetta ostaessa tai syöttämällä alennuskoodin verkkokauppaan. Vaihtoehtoisesti alennuksia voidaan jakaa esimerkiksi palkintona hauskimmista brändiin liittyvistä kuvista.

2.  Kulissien takaa

Yritykseen tai brändiin liittyviä tunnelmia voidaan jakaa videon tai kuvan avulla. Näin brändistä kiinnostuneet pääsevät hieman pintaa syvemmälle ja yritys saa itsensä lähemmäs ihmisiä. Esimerkiksi amerikkalaiset urheilujoukkueet ovat alkaneet jakaa tunnelmia pukukopeista ja otteluihin valmistautumisesta Snapchatissa faniensa kanssa.

3.  Aarteenetsintä

Yritys voi kertoa tai vihjata mistä tuotteesta haluaa saada kuvia ja palkita niiden lähettäjät vaikkapa Snapchatissa lähetetyllä lahjakortilla. Kuvat voidaan ottaa esimerkiksi kaupan hyllystä, jolloin käyttäjä voi halutessaan käyttää lahjakorttinsa hyllyssä olevan tuotteen kokeilemiseen.

4.  Kilpailut

Erilaiset kilpailut ovat hyvä tapa aktivoida seuraajia, ja pienellä kekseliäisyydellä Snapchat on oiva väline siihen. Seuraajille voidaan lähettää vaikkapa sarja kuvia tai sanoja, jotka heidän pitää saada kerättyä voittaakseen palkinnon.

5.    Minisarja

Yhdysvaltalainen AT&T käynnistää 12-osaisen supersankarisarjan, joka pyörii ainoastaan Snapchatissa. ”Snapperhero”-sarjan jaksot häviävät 24 tunnin jälkeen, minkä toivotaan luovan ihmisille pakottavan tarpeen katsoa video heti. http://www.theverge.com/2015/1/28/7927959/snapchat-superhero-show-att

6.  Mainonta

Snapchatin mainontamuodot ovat natiiveja samalla tavalla kuin esimerkiksi Facebookin. Mainokset ovat luonnollisten snäppien näköisiä ja näkyvät samoissa paikoissa. Bonuksena on, että kovin moni yritys Suomessa ei ole vielä Snapchattiin uskaltautunut, mikä tarkoittaa laajaa näkyvyyttä niille, jotka ehtivät mainostaa ensimmäisten joukossa. http://www.kuulu.fi/snapchat-yrityksen-markkinoinnissa/

7.  Uutiset

Snapchat-sovellus on julkistanut uuden päivityksen, jossa odotetuin ominaisuus on mediapalvelu Discovery.  Kyse on mediatoimijoiden kanssa tehdystä ensimmäisestä isosta yhteistyöstä, jota kuvataan ”uudeksi tavaksi tutustua toimitustiimien tarinoihin”. Discovery hyödyntää Snapchatin Stories-ominaisuutta eli sisällöt ovat nähtävissä 24 tunnin ajan. Discoveryn kautta mediatoimijat voivat jakaa uutissisältöä suoraan Snapchatissa käyttäjille natiivisti kuvin, tekstein ja videoin. Snapchat kertoo Discoveryn eduksi sen, että toimitukset ja artistit päättävät, mikä on merkittävää sisältöä klikkien ja jakojen sijaan. Mukana ovat muun muassa CNN, Daily Mail, MTV, People ja National Geographic. Suomessa uutisia jakaa Snapchatissa ainakin nuorille suunnattu Ylen uutisohjelma Kioski.
http://kioski.yle.fi/omat/snapchat-uudistuu-uutispalvelu-discovery-tuo-mediat-sovellukseenhttp://blog.snapchat.com/post/109302961090/introducing-discover
Lähde: Starcom April 2015: Snapchat for Advertisers

Wilma Inkinen

Lisää aiheesta