21.1.2011 | Uutisarkisto

Soneran asiakkaat elävät leviämmin

Levi on Suomen suurin hiihtokeskus ja maamme johtavia matkailukohteita. Vuosittain Kittilään kylään virtaa noin 600 000 vierasta unohtamaan arkihuolet. Helsinkiläisiä suurempi ja hyväntuulisempi väkijoukko kiinnostaa myös markkinoijia. ”Ihmiset ovat vastaanottavaisempia, kun aikaa on enemmän”, kiteyttää Engagement Manager Arto Mieskolainen, joka ryhtyi hyödyntämään Levin Official Partners -konseptia Soneran mobiiliyksikön asiakkuusmarkkinoinnissa. Näin syntyi konsepti nimeltä ”Soneran asiakkaana elät leviämmin”.

Levi  ei ole pelkkä talvikohde, vaan ympärivuotinen elämyskeskus. Yhteensä 23 000 vuodepaikkaa ja noin 15 000 ravintolapaikkaa kannustavat kehittämään matkailijoita houkuttelevia aktiviteetteja myös kesäkaudeksi; golfista kanoottisafariin, maastoratsastuksesta alamäkipyöräilyyn.Eikä Leville tulla talvisinkaan vain laskettelemaan, sillä tarjolla on paljon muutakin tekemistä. Mieskolaisen mukaan Levi on muuttunut parissa kolmessa vuodessa aivan erilaiseksi paikaksi kuin ennen.

– Vain 40 prosenttia matkustajista päätyy rinteisiin, muut tulevat pitämään muuten vain hauskaa.

Viihtymiseen on myös investoitu paljon. Tarjolla on muun muassa Lapin suurin elämyskylpylä, hohtokeilausta, huskysafaria ja kansainvälisiä urheilukilpailuja. Matkailija saa tietoa tarjonnasta mobiilipalvelun (m.levi.fi) kautta; kännykällä voi helposti seurata Skibussien liikkumista rinnealueen ja majoituskohteiden välillä ja varata pöydän valitsemastaan ravintolasta.

Kumppanit parantavat asiakaskokemusta

Eri toimialoilta mukaan kutsutut yritykset muodostavat Levin Official Partners -kumppaniverkoston, jonka jäsenet kehittävät asiakkaille lisää palveluja ja kokemuksia. Jokaisella kumppanilla on toimialayksinoikeus eli saman toimialan muiden markkinoijien mainontaa ei näy koko alueella.

Sonera on mukana jo toisella sopimuskaudella. Kaksivuotista sopimusta jatkoivat myös Nissan, Koff Carlsberg- ja Battery-brändeillään, Halti, Fazer Vilpuri- ja Reissumies-brändeillään sekä Mandatum Life. Uutena mediakumppanina aloitti NRJ.

– Meille markkinointiyhteistyön virallistaminen oli loogista jatkoa muulle yhteistyölle. Olemme tuotteillamme läsnä jo nyt monella tasolla, kertoo Mieskolainen.

Leville on rakennettu Soneran valokuituverkko, joka mahdollistaa nopeat verkkoyhteydet. Kaistaa riittää järeämpäänkin tarpeeseen; esimerkiksi alppihiihdon maailmancupin aikaan lehdistökeskuksesta saadaan toimivat tietoliikenneyhteydet ympäri maailman.

Lähestyminen lomalaisen ehdoilla

Sonera päätti hyödyntää Levi-yhteistyötä erityisesti asiakkuusmarkkinoinnissa. ”Soneran asiakkaana elät leviämmin”-lupaus kehitettiin yhdessä Mainostoimisto Satumaan kanssa.

– Halusimme yhden konseptin, josta puhumme ja viestimme. Sen kautta tarjoamme asiakkaillemme konkreettisia etuja.

Esimerkiksi viikolta 8 alkaen Sonera tarjoaa asiakkailleen ilmaisen lautakoulun, johon voi ilmoittautua iästä ja tasosta riippumatta – tietysti tekstiviestitse. Luvassa on myös kaikille tasoille avoimia paripujottelukilpailuja. Yhteistyökumppaneiden kanssa kehitellään yllätyslähtöjä sekä tuote- ja palvelupromootioita.

Rajattu ympäristö mahdollistaa myös betatason tuotekokeilun, jossa asiakkailta kerätään palautetta kehitystyötä varten.

– Tärkeintä on kohdata ihminen niillä ehdoilla, joilla hän on liikkeellä. Ja tyylikkäästi, ettei hypätä joka paikassa silmille.

Luontevia mahdollisuuksia on valtavasti Foursquare-kisoista Spotify-bileisiin, jääraveista Ruskamaratoniin, Peetu Piiroisen tapaamisesta naislautailijoiden kansainväliseen Catfight-turnaukseen.

Levillä kohdataan paljon myös b2b-päättäjiä vapaa-ajan merkeissä.

– Vaikka ihmiset ovat rennoissa tunnelmissa, mielenkiinto arkeen liittyviin asioihin ei katoa. Päinvastoin, silloin on aikaa paneutua. Voimme promota vaikkapa taulutietokoneen etuja yrityskäytössä ja kontaktoida heidät sitten myöhemmin.

Yhteistyö kytkettävä liiketoiminnan tavoitteisiin

Levin yhteistyömallia Mieskolainen pitää perinteistä syvempänä, silti hyvin avoimena ja toimivana. Ja hänellä jos jollain riittää vertailukohteita. Vuodenvaihteessa 2011 Mieskolainen siirtyi kehittämään Soneran näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, siihen asti hän on vastannut muun muassa mobiililiiketoiminnan kuluttajamarkkinoinnin toimenpiteistä eri tapahtumajärjestäjien kanssa.

Yhteistyötarjouksia on sadellut vuosittain lähes kolmatta sataa, joulutorista urheiluhallien laitamainoksiin. Valitettavan usein tarjoukset ovat saapuneet liian myöhään, eikä tarjottavaa ole kytketty riittävän hyvin liiketoiminnan tavoitteisiin.

– Aina välillä kannattaa heittää asetelma päälaelleen ja kysyä tarjoajalta, että tässä ovat onnistumisen mittarini, kerro miten ehdottamasi yhteistyö saa ne värähtämään.

Kaikki tarjoajat eivät myöskään ymmärrä sitä, että allekirjoitettu sopimus on usein vasta yksi osa kokonaisuudesta; yhteistyön tehokas hyödyntäminen kolminkertaistaa investoinnin markkinoijan näkökulmasta.

Jaettu vastuu moninkertaistaa voimat

Mainostoimiston kanssa Levi-kumppanuudessa kokeillaan Soneralle uudenlaista yhteistyötä, jota Mieskolainen kutsuu laajan valtuutuksen toimintamalliksi. Satumaan kanssa on käyty läpi tavoitteet, sopimuksen sisältö, kahden vuoden budjetti sekä konseptilinjaus. Nyt toimisto vastaa tapahtumista ja raportoi säännöllisin väliajoin mitä toimenpiteitä tunturissa on tehty. Tähän mennessä malli on toiminut hyvin.

Dagmarin rooliksi Mieskolainen näkee kokonaisuuden hallinnan ja asiakasymmärryksen.

– Dagmar tuntee kaiken Soneralta lähtevän mainonnan, joten heiltä löytyy näkemystä ja ammattitaitoa nostaa esiin tunturiin sopivaa näkyvyyttä. Yhdistämällä Dagmarin innovatiivinen ajattelu mainostoimiston osaamiseen saadaan ulos loistava kokonaisuus.

Myös mittaroinnissa Mieskolainen aikoo kääntyä tutkimusasiantuntijan puoleen.

– Jossain vaiheessa minulta tullaan kysymään, että ”Investoimme tämän verran, mitä tapahtui?”. Yhdessä voimme antaa siihen kattavan vastauksen.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta