Eniten maksanutko ensimmäiseksi?
Google arvioi, että hakusponsoroinnin klikkiprosentit ovat keskimäärin jopa 2 prosenttia eli noin 10 kertaa parempia kuin normaalilla bannermainonnalla.
– On aika luonnollista, että klikkiprosentit voivat nousta keskimääräistä korkeammiksi, koska näkyvyys on kohdistettu käyttäjän sen hetkisen todellisen kiinnostuksen mukaan, toteaa asiakkuusjohtaja Tuija Wikström.
Joissakin hakupalveluissa mainostajat voivat saada omat linkkinsä listan ensimmäiseksi eikä käyttäjä välttämättä edes huomaa, mitkä linkit ovat sponsoroituja. Linkit tulevat sitä ylemmäksi hakutuloksissa mitä enemmän mainostaja on maksanut.
Wikströmin mielestä tämä kyseenalaistaa hakupalvelun laadukkuuden ja näkyy todennäköisesti jollain aikavälillä myös käyttäjämäärissä.
Google on toistaiseksi vastustanut käytäntöä. Altavista, Yahoo ja MSN -hakukoneisiin mainontaa myyvä Overture vakuuttaa kuitenkin, että tämä antaa huimia mahdollisuuksia ja on alue, josta mainostajat ovat kiinnostuneita.
– Sponsorointilaatikoita käyttämällä bisnes on selvästi rajallisempi, sillä tilaa ei voida tarjota kaikille halukkaille. Nähtäväksi jää, ajaako ahneus käyttäjien etujen edelle, pohtii Wikström.
Klikkihinnoittelu oikea tapa
Sponsoroitu haku on melko riskitöntä nettinäkyvyyttä: hinnoittelu voidaan rakentaa pohjautuen klikanneisiin kävijöihin, eikä tuotantokustannuksia synny. Niinpä hakusanojen sponsorointi sopii erityisesti pitkäaikaiseen kohdennettuun näkyvyyteen internetissä.
– Valitettavan moni hakukone Suomessa hinnoittelee hakusanamainonnan edelleen mainosnäyttöjen mukaan, mikä hidastaa tämän mainonnan kehitystä.
Wikströmin mielestä klikkihinnoittelu on ainoa järkevä tapa. Näin hinnoittelevat muun muassa Google ja Overture. Overturen hinta per klikki on minimissään 0,15 euroa.
Hakukoneiden merkitys kasvaa
Hakusanamainonnan rinnalle on syntynyt konsultointibisnes. Lukuisat yritykset neuvovat maksua vastaan, miten saitti täytyy rakentaa, jotta se sijoittuu mahdollisimman hyvin hakukoneiden listoille. Sijoitusta voidaan parantaa esimerkiksi toistamalla tiettyjä avainsanoja sivustolla, joskus jopa piilotettuna tekstinä. Hakukoneet ovat kuitenkin aloittaneet taistelun manipulointia vastaan.
– Kun internetin sisältö vain laajenee ja monimutkaistuu, hakukoneista tulee käyttäjille entistäkin tärkeämpiä työkaluja. Tämä lupaa sponsoroiduille hauille valoisaa tulevaisuutta, arvioi Wikström.
Suomen käytetyimmät hakukoneet ovat Google, Sonera Plaza haku ja Jippii!.
Kun haluat tietää lisää sponsoroiduista hauista, kysy lisätietoja yhteyshenkilöltäsi.
Lähteet:
Financial Times, 1 July 2003
TOY Internet Tracking syys-lokakuu 2003