6.3.2003 | Uutisarkisto

Stadia kehottaa nuoria äänestämään – itseään

Helsingin ammattikorkeakoulu eli Stadia hyödyntää näppärästi eduskuntavaaleja pyörittämällä samaan aikaan Äänestä itseäsi -kampanjaa. Tavoitteena on lisätä Stadian tunnettuutta ja kiinnostavuutta, kertoa uudesta yhteishakukäytännöstä ja lisätä Stadiaan hakevien opiskelijoiden määrää. Mediamainonnan lisäksi kampanjaan liittyy promotapahtuma, joka järjestettiin viime viikonloppuna Tennispalatsissa.

Viime vuonna ammattikorkeakoulujen yhteishakuun osallistui yhteensä yli 65 000 ensisijaista hakijaa, joista lähes 24 000 sai opiskelupaikan. Stadiaan haki 3 182 ensisijaista hakijaa, joista 540 pääsi sisään.

Tämän vuoden alusta ammattikorkeakoulujen yhteishakuun liittyvät tehtävät siirrettiin lääninhallitusten sivistysosastoilta ammattikorkeakouluille. Nyt yhteishaussa opiskelemaan pyrkivä voi hakeutua koulutukseen koko maahan samana hakuaikana yhdellä hakemuksella. Uutta on myös se, että ammattikorkeakouluun voi hakea suoraan internetin kautta

Kevään 2003 yhteishaku järjestetään 10.3.-4.4. Niinpä juuri nyt oppilaitokset kalastelevat kilvan nuorten suosiosta.

Stadian kampanja käynnistyi jo tammikuun lopussa, jolloin abeille lähetettiin suorapostitus. Helmikuun puolivälistä lähtien Stadian viestejä on voinut nähdä ulkomainosvälineissä. Viime viikolla viestejä ryhdyttiin syventämään printtimainonnalla ja viikonloppuna järjestettiin Tennispalatsissa näyttävä promotapahtuma.

Mainostoimisto Incogniton suunnittelemassa luovassa ratkaisussa hyödynnetään vaalivuotta. Kohderyhmää kehotetaan ryhtymään todelliseksi päättäjäksi, jonka kannattaa äänestää itseään, koska sitä kautta voi viime kädessä vaikuttaa, mihin suuntaan haluaa elämässään kulkea.

Primäärikohderyhmänä ovat pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla asuvat 16-25-vuotiaat, jotka miettivät eri koulutusvaihtoehtoja. Muina kohderyhminä ovat ammatillisissa oppilaitoksissa jo opiskelevat nuoret ja sieltä valmistuvat. Stadian korkeatasoisesta ja nykyaikaisesta opetuksesta halutaan toki viestiä myös nuorten vanhemmille, samoin kuin työnantajille.

Mediaratkaisussa on otettu huomioon nuorten aktiivinen elokuvissa käynti, shoppailu sekä metron ja junien käyttö. Rautatieasema on otettu haltuun sijoittamalla Stadian viestejä niin hallin valomainoksiin kuin laiturialueelle. Stadia näkyy myös keskustan infotauluissa sekä kymmenessä isossa erikoistelineessä. Näitä telineitä ei normaalisti myönnetä mainoskäyttöön, vaan lähinnä Helsingissä järjestettävien tapahtumien tiedottamiseen.

Printtikampanjassa Stadian äänestyskehotuksia voi nähdä Helsingin Sanomien lisäksi Nyt-liitteessä sekä noutolehdissä eli Metrossa ja Uutislehti 100:ssa.

Viime perjantaina ja lauantaina Stadian omat opiskelijat, markkinointitutorit, järjestivät kampanjaan liittyvän promotapahtuman. Opiskelijat pääsivät näin toteuttamaan markkinoinnin oppejaan käytännössä. Tennispalatsiin sijoitettiin ”äänestyspaikkoja” ja haalareihin pukeutuneet opiskelijat liikkuivat leffayleisön joukossa jakamassa äänestyslippuja. Liput sisälsivät infopaketin Stadian koulutusohjelmista sekä kilpailukupongin, joka tuli palauttaa äänestyspaikkaan. Tarkemmat hakuohjeet kehotettiin katsomaan netistä.

Ehkäpä tämä äänestämisen kenraaliharjoitus kannustaa kokeilemaan äänestämistä myös eduskuntavaaleissa. Stadian läpimenosta ja mielikuvista äänestäjien keskuudessa kerrotaan Mediaviestissä myöhemmin tänä keväänä.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta