3.5.2001 | Uutisarkisto

Stefan Kappers – epätavallinen testi aikakauslehtien tehosta

Stefan Kappers – epätavallinen testi aikakauslehtien tehosta (3.5.2001) Ennen vuoden 1999 syyskuuta Saksassa ei kukaan ollut kuullut Stefan Kappers -nimisestä tuiki tavallisesta miehestä. Seuraavan vuoden toukokuussa hän oli raivannut tiensä joka neljännen yli neljätoistavuotiaan tietoisuuteen. Hyvätuloisista, alle viisikymppisistä saksalaisista joka kolmas tiesi hänet. Tarina Stefan Kappersista on osoitus aikakauslehtien tehosta. Stefan Kappers oli ei-kukaan. Tuntematon, […]

Stefan Kappers – epätavallinen testi aikakauslehtien tehosta (3.5.2001)

Ennen vuoden 1999 syyskuuta Saksassa ei kukaan ollut kuullut Stefan Kappers -nimisestä tuiki tavallisesta miehestä. Seuraavan vuoden toukokuussa hän oli raivannut tiensä joka neljännen yli neljätoistavuotiaan tietoisuuteen. Hyvätuloisista, alle viisikymppisistä saksalaisista joka kolmas tiesi hänet. Tarina Stefan Kappersista on osoitus aikakauslehtien tehosta.

Stefan Kappers oli ei-kukaan. Tuntematon, 35-vuotias, tavallisen näköinen mies. Yhtäkkiä häneen saattoi törmätä useissa saksalaisissa aikakauslehdissä, esimerkkeinä Stern, Hörzu, Wirtschaftswoche, Brigitte, Das Beste, Freundin, Men´s Health ja AUTO BILD. Mies esiintyi aukeaman ilmoituksissa valkoisiin housuihin ja siniseen paitaan pukeutuneena. Ja filosofoi esim. traktoria viljapellolla ajessaan maailman menoa tähän tapaan:" Tie on määränpää. Yhden asian tiedän: elämä on kuin traktorilla ajoa. Joskus sitä nousee ajamaan, joskus pois. Joskus painaa kaasua, joskus tyytyy hiljaisempaan vauhtiin. Ja joskus joutuu lopullisesti vajaan. Teidän Stefan Kappers."

Ilmoitusversioita oli useita erilaisia ja niiden tavoitteena oli tehdä mies tunnetuksi ja luoda hänestä sympaattinen mielikuva. Ideana oli näin osoittaa aikakauslehtien teho mainonnan välineenä. Tuotteen sijasta kampanjassa käytettiin henkilöä. Tunnettuuden kasvu ja mielikuvat syntyivät puhtaasti mainonnan keinoin – tuotettahan ei voinut ostaa, kokeilla, eikä tuotekäyttö parantanut tai heikentänyt mielikuvaa tai lisännyt uskollisuutta kampanjakohdetta kohtaan.

Kuten mistä tahansa uutuustuotteesta, syntyi Stefan Kappersista keskustelua mediassa. Kuka hän on? Mistä kampanjassa on kyse? Nettiin syntyi pian keskusteluryhmiä miehen ympärille. Kampanjan idea ja tavoitteet kerrottiin Stefan Kappers -nettisivuilla www.stefankappers.de. Saitilla kävijät saattoivat äänestää parhaan ilmoitusversion ja jättää terveisiä vieraskirjaan.

Runsaan vuoden kestänyt Saksan Aikakauslehtien Liiton kampanja osoitti uudella tavalla aikakauslehtien toimivuuden.

Kampanjasta kerrottiin Suomen Aikakauslehtien Liiton kevätseminaarissa. Lisätietoja saa Aikakauslehtien Liitosta Saara Itävuolta tai sähköpostitse liiton toimistosta.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta