Suomalaiset lukevat edelleen paljon lehtiä (20.9.2001) |
Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) uusimmat tulokset 147 sanoma- ja aikakauslehden lukijamääristä julkistettiin tiistaina. Tulosten mukaan 12 vuotta täyttäneet suomalaiset lukevat keskimäärin kolmea sanomalehteä ja yhdeksää aikakauslehteä. Suurimpaan lehtiryhmäkohtaiseen kasvuun ponnistivat naisten erikoislehdet ja erityisesti terveyteen ja hyvinvointiin keskittyvät lehdet.
|
Sanomalehtien lehtikohtaiset lukijamäärät ovat pysyneet lähes ennallaan. Lukijamääriltään suurimmat sanomalehdet ovat nyt Helsingin Sanomat (1.198.000 lukijaa), Ilta-Sanomat (855.000) ja Iltalehti (699.000). Aikakauslehdissä lukijamäärän kärkipaikkaa pitävät kaksi asiakaslehteä – Pirkka (2.420.000 lukijaa) ja Yhteishyvä (1.280.000). Kärkiviisikkoon mahtuu kaksi perhe- ja yleisaikakauslehteä – kolmantena oleva Apu (962.000) ja viidentenä oleva Seura (919.000). Neljännellä sijalla on Aku Ankka (926.000), jonka seikkailujen parissa viihtyy joka viides yli 12-vuotias suomalainen. HS-Kuukausiliite raportoidaan tutkimuksessa sanomalehtien kohdalla, vaikka se on mainostajan näkökulmasta aikakauslehti siinä kuin muutkin. Lehden lukijamäärä on 1.478.000. Viime syksyn lukijamääriin verrattuna lehtiryhmäkohtaista kasvua oli eniten naisten erikoislehdillä. Tähän lehtiryhmään kuuluvat mm. terveyteen ja hyvinvointiin keskittyvät lehdet, kuten Kauneus ja Terveys, Voi Hyvin, Hyvä Terveys, Kotilääkäri, Kunto Plus ja Elämänhalu, joiden yhteenlaskettu lukijamäärä kasvoi yli 13 %. Näiden lehtien lukijoista 63 % on 30 vuotta täyttäneitä naisia. Asumisen ja rakentamisen lehdet eivät ole tällä kertaa kasvattaneet lukijamääriään samalla tavoin kuin aikaisemmin. Avotakka ja Glorian Koti kasvattivat kuitenkin lukijamääriään merkitsevästi. Ensi vuonna kilpailutilanne saattaa kiristyä niin terveyden ja hyvinvoinnin kuin asumisen ja rakentamisen medioiden kesken, kun digi-television Wellnet aloittaa toimintansa täysimääräisenä. Lähde: KMT Lukijatiedot syksy 2000 – kevät 2001 |