29.1.2005 | Uutisarkisto

Suomalaiset päihittävät radionkuuntelussa ruotsalaiset ja norjalaiset

Keskivertosuomalainen kuunteli radiota viime vuonna päivittäin 3 tuntia 22 minuuttia. Vaikka määrä on pienentynyt edellisestä vuodesta neljällä minuutilla, viihdymme silti radion ääressä huomattavasti pidempään kuin naapurimme. Kuunteluaika ei ole meillä juuri muuttunut, mutta kuuntelukakku on houkutellut yhä uusia jakajia.

Kanavien määrä 2,5-kertaistunut 10 vuodessa

Ruotsalainen medelsvensson kuunteli radiota viime vuonna tasan saman verran kuin edellisenäkin vuonna eli 2 tuntia 43 minuuttia. Norjalaisten kuunteluaika oli 2 tuntia 32 minuuttia eli seitsemän minuuttia edellisvuotta enemmän.

Suomessa kuunteluaika on pysynyt tasaisena viimeiset kymmenen vuotta, mutta kuuntelukakulle on tullut paljon lisää jakajia: vaihtoehtojen määrä on tänä aikana 2,5-kertaistunut. Suomen Radioiden Liitossa on nyt 38 jäsenyhtiötä, joilla on yhteensä yli 80 radioasemaa.

Suomalaisilla keskimäärin 19 kanavaihtoehtoa

Keskimäärin suomalaisella kuuntelijalla on, asuinpaikasta ja liikkumisesta riippuen, valittavanaan 19 radiokanavaa. ”Kanavakulutuksessa” eli päivittäin ja viikoittain kuunneltujen eri kanavien määrässä on tapahtunut pientä kasvua. Yhdelle kanavalle uskollisten päivittäisten kuuntelijoiden määrä on laskenut 50 prosentista 47 prosenttiin viidessä vuodessa, ja vähintään kolmea kanavaa päivittäin seuraavien määrä on vastaavasti hiukan noussut.

Radio tavoittaa suomalaisista päivittäin 80 prosenttia ja viikoittain peräti 97 prosenttia. Ruotsissa radion tavoittavuus on samaa tasoa, mutta norjalaisista tavoitetaan radiolla keskimääräisenä päivänä vain 70 prosenttia.

Julkiset kanavat vahvempia Ruotsissa ja Norjassa

Suomessa Ylen ja kaupallisten asemien kuunteluosuuksien puntit ovat tasan 50/50. Ruotsissa Sveriges Radion osuus on 63,8 prosenttia ja Norjassa julkisen palvelun Norsk Rikskringkastingin osuus on 60 prosenttia.

Viisi kuunnelluinta radiokanavaa valtasi myös viime vuonna lähes 70 prosentin osuuden Suomen radionkuunteluminuuteista. Yle Radio Suomi kahmaisi kolmanneksen, Radio Nova ja Yle Radio yhdessä toisen kolmanneksen, SBS-Iskelmäradioilla ja YleX:llä on kummallakin seitsemän prosentin osuus. Asetelma oli täsmälleen sama vuonna 2003; vain Radio Suomi ja Radio Nova ovat luovuttaneet prosentin verran osuutta YleX:lle ja SBS-Iskelmälle.

Ikäryhmittäin tarkasteltuna kanavaosuudet ovat hiukan toisenlaiset. Kaupallisten kanavien osuus on Yleä vahvempi aina 54-vuotiaisiin asti. Yle pääsee hallitsevaan asemaan vasta yli 55-vuotiaiden ryhmässä. Radio City on kuunnelluin kanava nuorimman ikäryhmän eli 9-14-vuotiaiden keskuudessa. 15-24-vuotiaiden eniten kuuntelema asema on YleX, 25-44-vuotiaiden Radio Nova ja yli 45-vuotiaat kuuntelevat eniten Ylen Radio Suomea.

TeliaSonera ja Veikkaus suurimmat radiomainostajat

Radiomainonnan määrä kasvoi viime vuonna vajaan prosentin verran. Radiomainonnan osuus mediakakusta oli 4,2 prosenttia.

TeliaSonera ja Veikkaus olivat edelleen viime vuonna Suomen suurimmat radiomainostajat. Kolmanneksi nousi Fonecta. Kymmenen suurimman listalle ylsi viime vuonna neljä uutta mainostajaa.

Radiokentän viime vuoden suurimpia muutoksia oli SBS:n kuuluvuusalueen laajeneminen yhteistyösopimuksin ja SuomiPLUS-kanavan muuttuminen paikalliseksi. Metromedia siirtyi irlantilaisomistukseen, ja Alma Media ei käynnistänytkään paikallisradiotoimintaa pääkaupunkiseudulla.

Lähteet:
Radion kuuntelu vuonna 2004, Finnpanel
RUAB Radioundersökningar AB
TNS Gallup Radio, Norge
Gallup Adex / Adweb

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta