26.10.2000 | Uutisarkisto

Suomalaiset syövät yhä enemmän kevyttuotteita

Suomalaiset syövät yhä enemmän kevyttuotteita (26.10.2000) Lähes 3 miljoonaa yli 12-vuotiasta suomalaista kertoo ostavansa kevytelintarvikkeita. Eipä ihme, sillä joka toinen meistä kokee tarvetta laihduttaa. Toisaalta lisääntynyt tarjonta kasvattaa myös kysyntää. Mutta miksi rasvan välttely on parissa vuodessa vähentynyt? Ja kuinka moni sanoo käyttävänsä biodynaamisia ja luomutuotteita? Vielä reilut pari vuotta sitten kevytelintarvikkeita osti 53 % […]

Suomalaiset syövät yhä enemmän kevyttuotteita (26.10.2000)

Lähes 3 miljoonaa yli 12-vuotiasta suomalaista kertoo ostavansa kevytelintarvikkeita. Eipä ihme, sillä joka toinen meistä kokee tarvetta laihduttaa. Toisaalta lisääntynyt tarjonta kasvattaa myös kysyntää. Mutta miksi rasvan välttely on parissa vuodessa vähentynyt? Ja kuinka moni sanoo käyttävänsä biodynaamisia ja luomutuotteita?

Vielä reilut pari vuotta sitten kevytelintarvikkeita osti 53 % yli 12-vuotiaista suomalaisista. Nyt luku on kohonnut jo 64 %:iin. Laihdutustarve on pysynyt 50 %:n kieppeillä, joten kaikkia kevyttuotteita ei osteta ylipainon vuoksi. Kasvaneen tarjonnan lisäksi syy voi löytyä myös ennalta ehkäisevästä ravitsemusajattelusta tai vaikkapa sydänystävällisen ruokavalion noudattamisesta. Vältteleehän lähes 60 % edelleen suolaa.

Sen sijaan rasvan välttelyssä on tapahtunut mielenkiintoinen muutos. Rasvaa välttelevien määrä on pudonnut 63 %:sta 54 %:iin. Yksi selitys voisi olla kasvanut kasvirasvojen määrä, jolloin ainakin osa suomalaisista on oppinut ymmärtämään hyvän ja pahan rasvan eron.

Biodynaamisten ja luomutuotteiden ostajien määrä on pysynyt alle 10 %:n. Samoin päivittäin kuntoilevia on edelleen n. 10 %.

Eikä saapasmaan pohjoinen serkku, tumma makaroni ole vielä onnistunut hullaannuttamaan meitä rukiinpurijoita. Tummaa makaronia käyttävissä talouksissa elää väkeä suurinpiirtein suomenruotsalaisten verran.

Lähde: Gallup-Media, TGI syksy -97, kevät 2000

Suomalaisten suhtautumista luomutuotteisiin, funktionaalisiin tuotteisiin ja geenimuunneltuihin tuotteisiin sekä yritysten ympäristöimagoja käsiteltiin myös viime viikon Mediaviestissä.

Dagmar

Dagmar

Lisää aiheesta